نمونه سوال زبان فارسي ( 2 ) ترم دوم

الف) زبان شناسي ( 4نمره )

1. تكواژ آزاد و وابسته را در واژه ي « كارمند » را مشخص كنيد . 5/.

2. « وند » صرفي و اشتياقي را در واژه هاي « با فرهنگ » و « سخن سرايان » نشان دهيد . 5/.

3. چرا گوناگوني هاي سبكي و لهجه اي به يگانگي زبان آسيب نمي رساند ؟ 5/.

4. جملات درست و نادرست عبارت زير را تشخيص دهيد . 5/.

الف) « نوشتار ريشه در ذات دارد . »               ب) « سابقه ي ربان به ميليون ها سال پيش برمي گردد . »

5.كرولال ها از چه ابزاري براي پيام رساني بهره مي برند ؟ 25/.

6. خطا و اشتباه در گفتار با چه وسيله اي اصلاح . رفع مي شود ؟ 25/.

7. تركيب تكواژ آزاد با « وند » اشتقاقي با چه هدفي انجام مي گيرد ؟ 5/.

8. براي هر يك از كلمات تك هجايي و سه هجايي يك نمونه مثال بزنيد . 5/.

9. تعدا هجا ( بخش ) و واج هاي كلمه ي زير را مشخص كنيد . 5/.

برادر : تعداد هجا (              )  تعداد واج (               )

ب) نگارش ( 5 نمره )

1. نقل مطالب از كتاب هاي مرجع به چند شيوه انجام مي پذيرد ؟ 75/.

2. دو ويژگي يك مقاله خوب را بنويسيد . 5/.

3. نخستين گام در نگارش و تهيه مقاله چيست ؟ 25/.

4. طرح نوشته چه فوايدي دارد ؟ ( ذكر دو مورد )  5/.

5. در هر زمينه از پژوهش بايد از چه منابعي بهره بگيريم . 5/.

6. حجم و اندازه يك مقاله شامل چند كلمه است ؟ 25/.

7. تلفظ درست كلمات در فرهنگ دهخدا چگونه نشان داده شد ؟ 5/.

8. جمله ي زير را كامل كنيد : 5/.

« برخي از گزارش ها از نظر زبان و بيان ممكن است ادبي باشد يا به زبان .................... و زبان .............. و غيره نوشته شوند .

9. نويسندگان كتاب هاي زير عنوان كتاب خود را از چه راهي انتخاب مي كردند ؟ 5/.

الف) چون سبوي تشنه (               )           ب) از ماست كه بر ماست (           )

10. مقاله از ديدگاه هدف و محتوا و شيوه ي نگارش دو دسته اند ، آنها را نام ببريد . 5/.

11. كتابخانه ها معمولاً به چه شيوه اي اداره مي شوند ؟ 25/.

ج) دستور ( 8 نمره )

1. نهاد جدا و پيوسته را در جمله ي « فردوسي و سعدي از سرايندگان بزرگ ادبيات فارسي هستند » نشان دهيد . 5/.

2. نقش كلماتي كه خط كشيده شده ، در جمله ي مقابل بنويسيد . ما  ايران را دوست داريم . 5/.

3. زمان فعل هاي مقابل را بنويسيد .5/.  الف) خواهم آورد                ب) داشتم برمي گشتم

4. جمله ي « او غذا را مي خورد » را مجهول كنيد . 75/.

5. در جمله ي زير يك اسم ساده و يك اسم مشتق و يك واژه ي مشتق – مركب پيدا نماييد . 75/.

« جستجوگر با پژوهش به هدف مي رسد . »

6. « شناس » و « ناشناس » بودن واژه ي « مداد » را در جملات زير نشان دهيد . 5/.

« مدادي خريدم و آن را به دوستم دادم . »

7. تركيب وصفي و اضافي را در جمله ي مقابل پيدا كنيد . « آسمان آبي در ساحل دريا ، زيباتر به نظر مي رسد . » 5/.

8. يك مثال براي « اضافه ي تعلقي » و يك مثال براي « اضافه ي غير تعلقي » بنويسيد . 5/.

9. مرجع ضمير « او » در جمله ي « دوستم را ديدم و به او سلام كردم . » كدام كلمه مي باشد . 5/.

10. نوع ضماير را در جمله ي مقابل بگوييد . « آنها ديروز كتاب را به دوستانشان هديه كردن . » 5/.

11. نوع قيدها ( نشانه دار يا بي نشانه ) را در جمله ي « او هميشه به سرعت به مدرسه بر مي گردد.» بنويسيد.75/.

12. حرف ربط وابسته ساز و جملات وابسته و هسته را در جمله ي زير معلوم سازيد . 75/.

« تا مي تواني ، صادق باش »

13. در جمله ي « همين چند دانش آموز زرنگ را به اردو مي بريم . » گروه اسمي را بيابيد و هسته و نوع وابسته ها را بيان كنيد.1

د) املا و بياموزيم ( 3 نمره )

1. درگروه هاي اسمي مقابل ، كلمات نادرست را اصلاح كنيد ؟غالب و محتوا ، وحله ي اول ، ضمانت ضمين . 5/.

2. جمله ي « آزاد مردان هرگز به ننگ تن در نمي دهند » را به صورت كوتاه و بي فعل برگردانيد . 5/.

3. كاربرد كدام يك از گزينه هاي زير درست است ؟ چرا ؟ 5/.

الف) نامه ي دوست                        ب) نامۀ دوست

4. جمله ي « اين اتاق از چشم انداز نامناسبي برخوردار است » داراي چه اشكال نگارشي است ؟ 5/.

5. چرا جمله ي « آخرين مسابقه ي فينال را برگزار كرديم » نادرست است ؟ 5/.

6. املاي تشديد مياني با تشديد پاياني چه تفاوتي دارد ؟ با مثال توضيح دهيد ؟ 5/.

---------------------------------

نمونه سوال زبان فارسي ( 2 ) ترم دوم

الف) نگارش (5 نمره)

1-  بيان وموضوع نوشته زير را بنويسيد.

«چهارصد رأس الاغ ، يابو، شتر و قاطر بي كار مي شوند؛ اين ها زبان ندارند كه بردارند روزنامه چاپ كنند وبگويند :بي انصاف ها چرا كار مارا از دست ما مي گيريد؟... اما انصاف و مروت اروپايي ها كه جايي نرفته ... آنها هم برداشتند تلگراف كردند...               (دهخدا«چرند وپرند»

2-  تفاوت هاي ميان گفتار و نوشتار رابنويسيد.

3- دو مورد از ويژگي هاي يك مقاله ي خوب را بنويسيد.

4-  دو واژه نامه (فرهنگ لغت) معتبر را نام ببريد.

5-  درباره ي يكي از موضوعات گزارشي در چهار سطر بنويسيد.

الف) بازديد از يك مكان تاريخي            ب) گزارش از يك نمايشگاه

ب) دستورزبان ( 8  نمره)

1- درعبارت زير نهاد پيوسته ونهاد جدا كدامند؟

« سْهراب خود رابه او مي شناساند.»          

2- وجه فعل هاي زيررابنويسيد.

الف) اي كاش پدرم به مدرسه بيايد!     ب) پدرم از مسافرت برگشت.        ج) درس دوم را بخوان.

3- جمله هاي زيررا مجهول كنيد.

الف) مادر غذا راپخت.(              )   ب) اكنون برادرم درس مي خواند.(             )

4- از فعل « خواهم نوشت » با حفظ شخص ، فعل هاي ( ماضي التزامي ، ماضي مستمر، مضارع مستمر) بسازيد.

ماضي التزامي (              ) ،  ماضي مستمر(             )  ،  مضارع مستمر(         )

5-ساخت اسم هاي (ساده ، مركب ،  مشتق ،  مشتق مركب)را مشخص كنيد .

الف) دانش آموز           ب)آبدوغ خيار           ج) عروسك                د) آتش

6- در جمله هاي مركب زير « جمله ي هسته » و « جمله ي وابسته » را مشخص كنيد.

الف) درس مي خوانم تا در آينده موفق باشم.            ب) اگر تلاش كني ، موفق مي شوي.

7- درجمله هاي زير «شبه جمله » ها را مشخص كنيد.

اگر مردِ ميدانيد ، بسم الله وگرنه از واي واي گفتن كاري ساخته نيست.

8- در عبارت زير قيد ها را پيداكنيد ونوع آنها را بنويسيد.

الف) آرش ازكوه دماوند آمد.       ب) بيگانگي جوانان ما به ادبيات و فرهنگ ايراني روز به روز بيشتر مي شود.

9- جمله هاي سه جزئي زيررا با افزودن يك گروه اسمي منا سب در جايگاه نهاد، چهار جزئي كنيد.

الف) همه جا روشن است .              ب) غذا زود حاضر شد.

10- « زيارت قبول »  چه نوع جمله اي است ؟ يك نمونه ي ديگر ازين نوع جمله بنويسيد.

ج) زبان شناسی ( 4 نمره )

1-  چگونه افراد  كرولال از توانش زباني برخوردارند ؟

2-  دو مورد تفاوت زبان وگفتاررا بنويسيد.

3- تعداد واج ها ي كلمات زيررا بنويسيد.

مهربان  (.......واج )           فرهنگ  (.......واج )

4- ساخت واژه هاي زيررا از نظر صرفي و اشتقاقي مشخص كنيد .

الف ) آفرينش           ب) افشانه           ج) كتاب ها            د)  آزادي

5-  تكواژ چيست؟

 

د) املا وبياموزيم   ( 3 نمره)

1- املاي تشديد مياني با تشديد پاياني چه تفاوتي دارد؟ با مثال توضيح دهيد.

2- صحيح «گروه كلمه» هاي نادرست را بنويسيد.

الف) عمارت وفرمانروايي(                 )  ب) روضه ي رضوان (                 )

ج) توتياي چشم     (                    )   د) آرايه ي ايحام (               )

3- عبارت هاي زير را از نظر نگارشي اصلاح كنيد؟

الف) ابوعلي سينا حكيم نامي اي بود.           ب)حْسن خوبي سعيد انضباط اوست.

-------------------------------------------

نمونه سوال زبان فارسي ( 2 ) ترم دوم

الف) نگارش (5 نمره)

1- طرح درنوشته های بلند چگونه است ؟  25/.

الف) ذهنی        ب) عینی       ج) عینی و مکتوب             د) ذهنی و مکتوب

2- چنانچه صفحات ارجاع بیش از یک صفحه باشد از چه علامتی استفاده می کنیم ؟    25/.

الف) ص            ب) صص               ج) صفحه           د) صفحات

3- از زبان محاوره فقط ، در نقل قول های .............. و .................. می توان بهره گرفت .  5/.

4- فرهنگ معین در داخل قلاب [   ]چه چیزی را معرفی می کند ؟   5/.

5- قدم اول در تحقیق و پژوهش چه چیزی است ؟   5/.

6- مقاله های پژوهشی ، استدلالی و علمی بر چه اساسی تهیه می شوند ؟ ( ذکردو مورد )    5/.

7- اولین و آخرین قسمت تشکیل دهنده ی یک مقاله چیست ؟    5/.

8- نوع گزارش های زیر را از جهت رسمی و اداری و یا غیر رسمی بودن تعیین کنید .    5/.

الف) گزارش یک بازدید علمی          ب) گزارش مامور بانک از منزل مسکونی برای دادن وام

9- یادداشت برداری به سه شکل انجام می شود ، دو مورد را بنویسید .     5/.

10- چه زمانی در تحقیق از پرسش نامه استفاده می کنیم ؟   5/.

11- عبارت زیر را ویرایش کنید .    5/.

الف) رستم در شاهنامه پهلوان قوی ای توصیف شده است .

ب) من از شنیدن سخنان استاد بهره مند و مشتاق شدم .

ب) دستورزبان ( 8  نمره)

1.  کدام کلمه قید مختص است ؟ 25/.   الف) ناگهان      ب) خوب      ج) صبح            د) فردا

2- نهاد جدا و نهاد پیوسته ی جمله ی « موفق و سربلند باشید » را بنویسید .   5/.

3- جمله ی « خیاط لباس ها را می دوزد » را مجهول کنید .   5/.

4- فعل های کمکی را در افعال زیر مشخص کنید .     5/.

الف) دارند می آیند              ب) شناخته باشم

5- انواع اضافه های تعلقی و غیر تعلقی را در مثال های زیر مشخص کنید .   5/.

الف) گل لاله                          ب) شاهنامه فردوسی

6- شبه جمله ها را در مثال زیر مشخص کنید .     5/.

الف) دریغا بر ملتی که جامه ای را بپوشد که خود نبافد.

ب) پروردگارا ، ظهور امام زمان ( عج ) را نزدیک بفرما .

7- به جای ضمیرهای مشخص شده ی مثال زیر ، از ضمیرهای مودبانه استفاده کنید .   5/.

الف) مردم او را آقای نسیم شمال صدا می کردند .

ب) استاد خواهش می کنم اجازه بفرمایید برایت توضیح بدهم .

8- از بن ماضی یا مضارع فعل های زیر اسم مشتق بسازید .   5/.

الف) کوشید                                       ب) رفت

9- نقش کلمات خط کشیده شده ی زیر را بنویسید .   5/.

قافله ی تمدن بشری  به کجا دارد می رود ؟

10- در جمله ی مرکب زیر ، جمله ی هسته و جمله ی وابسته را مشخص کنید .   5/.

پیامبران آمدند تا بشر را هدایت کنند .

11- پیوندهای وابسته ساز و همپایه ساز را در مثال های زیر مشخص کنید .    5/.

الف) اواشعار را خواند و به خاطر سپرد .      ب)آفتاب که طلوع کرد ، کارم را شروع کردم .

12- فعل « می دیدم » را با حفظ شخص به زمان های ماضی التزامی و مضارع مستمر برگردانید .   5/.

13- ساختمان صفت های بیانی زیر را مشخص کنید .     5/.

الف) ناجوانمرد                     ب) ریش سفید

14- واژه ی «خوش خط»را در دو جمله طوری به کار ببریدکه در جمله ی اول مسند و در جمله دیگر گروه قیدی باشد. 5/.

15- گروه های اسمی نوشته ی زیر را پیدا کنید .  5/.

به هر چهار دانش آموز شرکت کننده در اردو یک اتاق می دادند .

16- نمودار درختی جمله ی « با دانایان در آمیز » را رسم کنید .  75/.

ج) زبان شناسی ( 4 نمره )

1- درست یا نادرست بودن عبارات زیر را مشخص  نمایید .    5/.

الف) در فارسی هیچ کلمه ای با مصوت آغاز نمی شود.(          )

ب) ما در سطح معنا شناسی به توضیح نظام آوایی زبان می پردازیم .(           )

2- تعداد هجا ( بخش ) و واج کلمه ی « دانشجو » را بنویسید .  5/.

3- کرولال ها به جای نمود آوایی یا گفتار........................کمک می گیرند .   5/.

4- کدام یک از موارد روبرو نشان دهنده ی واج و کدام حرف الفبا است ؟    5/.   الف) « ج »   ب) « ج »

5- نوع اشتقاقی یا تصریفی ساخت واژه های زیر را بنویسید .  5/.

الف ) افشانه                     ب) بزرگ تر

6- ترکیب تک واج ها معمولاً به دو منظور کاملاً متفاوت انجام می گیرد آن ها را نام ببرید .   5/.

7- یک کلمه ی یک هجایی و یک کلمه ی چهار هجایی بنویسید .  5/.

8- زبان و گفتار ریشه در ذات و ... انسان دارد ، حال آن که خط و نوشتار ریشه در ..... و فرهنگ او دارد .  5/.

د) املا و بیاموزیم ( 3 نمره )

1- برای نوشتن کلماتی که دارای حمزه آغازی هستند از چه حرفی استفاده می شود ؟   25/.

2- برای کلمه « حزن » هم خانواده بنویسید .  25/.

3- درچه صورت از شکل اختصاری یک کلمه در املا استفاده می کنیم با مثال توضیح دهید .  5/.

4- چرا املای « ی » میانجی بزرگ بر شکل کوچک آن ترجیح دارد ؟   5/.

5- ملاک ما در انتخاب و گزینش صحیح کلمه چیست ؟ ( ذکر دو مورد )    5/.

6- در بین کدام یک از جفت واژه های زیر تفاوت معنایی وجود دارد ؟ توضیح دهید .   5/.

الف ) زیادت ، زیاده                               ب) آواز ، آوازه

7- کلمه های زیر را با املای صحیح بنویسید .

الف) آشنائیت                                          ب) کارگذاران

------------------------------------

نمونه سوال زبان فارسي ( 2 ) ترم دوم

الف) نگارش (5 نمره)

1- هر برگه یا فیش چند قسمت دارد نام ببرید . 1

2- چه اطلاعاتی را می توان از واژه نامه ها می توان به دست آورد ؟ 1

3- نقل مطالب از کتاب های مرجع به چند شیوه انجام می پذیرد ؟ توضیح دهید . 1

4- در لغت نامه ی دهخدا چه اطلاعاتی گرد آوری شده توضیح دهید. 1

5- دو شیوه ی گرد آوری مطالب برای تهیّه گزارش را نام ببرید . 5/

6- گزارش ها از نظر حجم چند گونه اند ؟ نام ببرید . 5/0

ب) دستورزبان ( 8  نمره)

1- در هر یک از گروه اسمی زیر هسته رامشخص کنید . 5/0

الف- عامل پیشرفت اقتصادی کشور     ب- زیباترین گل باغ

2- عام یا خاص بودن اسم های زیر را بنویسید . 5/0 الف- دوست            ب- شاهنامه

3- واژه ی گل در کدام عبارت معرفه ودر کدام عبارت اسم جنس است ؟ 5/0

الف- گل نشانه ی دوستی و مهربانی است .           ب- گل را از گل فروشی خریدم .

4- ساخت اسم های زیر را تعیین کنید .   5/0

الف- اغراق آمیز          ب- شاخه

5- نام آواهای واژه های زیر را بنویسید . 5/0

الف – آب                              ب - باد

6- در گروه اسمی زیر وابسته های پسین را مشخص کنید و نوع آن را بنویسید. 5/0

« برگ خشک درخت  »

7- نوع ترکیب های اضافی زیر ار ( تعلقی وغیر تعلقی ) مشخص کنید . 5/0

الف- دست مرگ                    ب- میوه ی درخت

8- در جمله ی زیر ضمیر ها را مشخص کنید و نوع آن را بنویسید . 5/0

حافظ شاعر قرن هشتم است و غزل های او بسیار دل نشین است .

9- در عبارت های زیر قید ها را شناسایی کنید و نوع آن ها را بنویسید . 1

الف- رضا آرام کتاب می خواند .        ب- پدرم به سرعت روزنامه ها را جمع کرد .

10- در عبارت های زیر قید ها را شناسایی کنید و نوع آن ها را بنویسید . 1

الف- رضا آرام کتاب می خواند .             ب- پدرم به سرعت روزنامه ها را جمع کرد .

11- ساده یا مرکب بودن جملات زیر را مشخص کنید . 5/0 

 الف- ما که رفتیم او آمد.                        ب- دوستم گفت : من او را ندیدم .

12- در جملات  مستقل زیر ، جمله ی هسته و وابسته وپیوند وابسته ساز را پیدا کنید . 5/1

الف – اگر وقت داشتم ، به دیدنت می آمدم .          ب- چون کار داشتم نیامدم .

13- در جملات زیر چه نوع متممی به کار رفته است ؟ مشخص کنید . ( قیدی – اسمی – فعلی ) 1

الف- او در این کار مهارت دارد .                          ب- در بازار همه چیز می فروشند .

ج) زبان شناسی ( 4 نمره )

1- یکی از فواید تمایز میان زبان و گفتار را بنویسید . 1         

2-علّت پیدایش خطّ و نوشتار چیست ؟ 5/0

3- آیا تعداد واج ها و حروف در زبان فارسی برابرند ؟ با مثال توضیح دهید . 5/0

4- نقش اصلی ساخت واژه ی اشتقاقی چیست ؟ 5/0

5- واژه ی مشتق به چه کلمه ای گفته می شود ؟ مثال بزنید . 75/0

6- در عبارت زیر ساخت واژه های اشتقاقی و تصریفی را معیّن کنید . 75/0

« دریاچه ی خزر بزرگترین دریاچه ی جهان می باشد.»

د) املا وبياموزيم   ( 3 نمره)

1- املای برخی از کلمات زیر نادرست است درست آن ها را بنویسید . 1  ( 4 مورد )

الف- خادم سماط     ب- قدر ونیرنگ         ج- ظهر ورقه     د- وحله ی اوّل    ه- قالب وچیره   و- اثنا ومیان             ز- عمارت وفرمانروایی     ح- سفاهت ونادانی

2- جملات زیر را ویرایش کنید . وعلت نادرستی آن را بنویسید . 1

الف- این جا از آزمایشگاه خوبی بر خوردار نیست .       ب - کتاب گلستان به وسیله ی سعدی نوشته شده است .

3- « و » مباینت یا استبعاد در نگارش چه کاربردی دارد ؟ توضیح  دهید و مثال بزنید . 1

-----------------------------------------