نمونه سوال زبان فارسي ( 2 ) ترم دوم
نمونه سوال زبان فارسي ( 2 ) ترم دوم
الف) زبان شناسي ( 4نمره )
1. تكواژ آزاد و وابسته را در واژه ي « كارمند » را مشخص كنيد . 5/.
2. « وند » صرفي و اشتياقي را در واژه هاي « با فرهنگ » و « سخن سرايان » نشان دهيد . 5/.
3. چرا گوناگوني هاي سبكي و لهجه اي به يگانگي زبان آسيب نمي رساند ؟ 5/.
4. جملات درست و نادرست عبارت زير را تشخيص دهيد . 5/.
الف) « نوشتار ريشه در ذات دارد . » ب) « سابقه ي ربان به ميليون ها سال پيش برمي گردد . »
5.كرولال ها از چه ابزاري براي پيام رساني بهره مي برند ؟ 25/.
6. خطا و اشتباه در گفتار با چه وسيله اي اصلاح . رفع مي شود ؟ 25/.
7. تركيب تكواژ آزاد با « وند » اشتقاقي با چه هدفي انجام مي گيرد ؟ 5/.
8. براي هر يك از كلمات تك هجايي و سه هجايي يك نمونه مثال بزنيد . 5/.
9. تعدا هجا ( بخش ) و واج هاي كلمه ي زير را مشخص كنيد . 5/.
برادر : تعداد هجا ( ) تعداد واج ( )
ب) نگارش ( 5 نمره )
1. نقل مطالب از كتاب هاي مرجع به چند شيوه انجام مي پذيرد ؟ 75/.
2. دو ويژگي يك مقاله خوب را بنويسيد . 5/.
3. نخستين گام در نگارش و تهيه مقاله چيست ؟ 25/.
4. طرح نوشته چه فوايدي دارد ؟ ( ذكر دو مورد ) 5/.
5. در هر زمينه از پژوهش بايد از چه منابعي بهره بگيريم . 5/.
6. حجم و اندازه يك مقاله شامل چند كلمه است ؟ 25/.
7. تلفظ درست كلمات در فرهنگ دهخدا چگونه نشان داده شد ؟ 5/.
8. جمله ي زير را كامل كنيد : 5/.
« برخي از گزارش ها از نظر زبان و بيان ممكن است ادبي باشد يا به زبان .................... و زبان .............. و غيره نوشته شوند .
9. نويسندگان كتاب هاي زير عنوان كتاب خود را از چه راهي انتخاب مي كردند ؟ 5/.
الف) چون سبوي تشنه ( ) ب) از ماست كه بر ماست ( )
10. مقاله از ديدگاه هدف و محتوا و شيوه ي نگارش دو دسته اند ، آنها را نام ببريد . 5/.
11. كتابخانه ها معمولاً به چه شيوه اي اداره مي شوند ؟ 25/.
ج) دستور ( 8 نمره )
1. نهاد جدا و پيوسته را در جمله ي « فردوسي و سعدي از سرايندگان بزرگ ادبيات فارسي هستند » نشان دهيد . 5/.
2. نقش كلماتي كه خط كشيده شده ، در جمله ي مقابل بنويسيد . ما ايران را دوست داريم . 5/.
3. زمان فعل هاي مقابل را بنويسيد .5/. الف) خواهم آورد ب) داشتم برمي گشتم
4. جمله ي « او غذا را مي خورد » را مجهول كنيد . 75/.
5. در جمله ي زير يك اسم ساده و يك اسم مشتق و يك واژه ي مشتق – مركب پيدا نماييد . 75/.
« جستجوگر با پژوهش به هدف مي رسد . »
6. « شناس » و « ناشناس » بودن واژه ي « مداد » را در جملات زير نشان دهيد . 5/.
« مدادي خريدم و آن را به دوستم دادم . »
7. تركيب وصفي و اضافي را در جمله ي مقابل پيدا كنيد . « آسمان آبي در ساحل دريا ، زيباتر به نظر مي رسد . » 5/.
8. يك مثال براي « اضافه ي تعلقي » و يك مثال براي « اضافه ي غير تعلقي » بنويسيد . 5/.
9. مرجع ضمير « او » در جمله ي « دوستم را ديدم و به او سلام كردم . » كدام كلمه مي باشد . 5/.
10. نوع ضماير را در جمله ي مقابل بگوييد . « آنها ديروز كتاب را به دوستانشان هديه كردن . » 5/.
11. نوع قيدها ( نشانه دار يا بي نشانه ) را در جمله ي « او هميشه به سرعت به مدرسه بر مي گردد.» بنويسيد.75/.
12. حرف ربط وابسته ساز و جملات وابسته و هسته را در جمله ي زير معلوم سازيد . 75/.
« تا مي تواني ، صادق باش »
13. در جمله ي « همين چند دانش آموز زرنگ را به اردو مي بريم . » گروه اسمي را بيابيد و هسته و نوع وابسته ها را بيان كنيد.1
د) املا و بياموزيم ( 3 نمره )
1. درگروه هاي اسمي مقابل ، كلمات نادرست را اصلاح كنيد ؟غالب و محتوا ، وحله ي اول ، ضمانت ضمين . 5/.
2. جمله ي « آزاد مردان هرگز به ننگ تن در نمي دهند » را به صورت كوتاه و بي فعل برگردانيد . 5/.
3. كاربرد كدام يك از گزينه هاي زير درست است ؟ چرا ؟ 5/.
الف) نامه ي دوست ب) نامۀ دوست
4. جمله ي « اين اتاق از چشم انداز نامناسبي برخوردار است » داراي چه اشكال نگارشي است ؟ 5/.
5. چرا جمله ي « آخرين مسابقه ي فينال را برگزار كرديم » نادرست است ؟ 5/.
6. املاي تشديد مياني با تشديد پاياني چه تفاوتي دارد ؟ با مثال توضيح دهيد ؟ 5/.
---------------------------------
نمونه سوال زبان فارسي ( 2 ) ترم دوم
الف) نگارش (5 نمره)
1- بيان وموضوع نوشته زير را بنويسيد.
«چهارصد رأس الاغ ، يابو، شتر و قاطر بي كار مي شوند؛ اين ها زبان ندارند كه بردارند روزنامه چاپ كنند وبگويند :بي انصاف ها چرا كار مارا از دست ما مي گيريد؟... اما انصاف و مروت اروپايي ها كه جايي نرفته ... آنها هم برداشتند تلگراف كردند... (دهخدا«چرند وپرند»
2- تفاوت هاي ميان گفتار و نوشتار رابنويسيد.
3- دو مورد از ويژگي هاي يك مقاله ي خوب را بنويسيد.
4- دو واژه نامه (فرهنگ لغت) معتبر را نام ببريد.
5- درباره ي يكي از موضوعات گزارشي در چهار سطر بنويسيد.
الف) بازديد از يك مكان تاريخي ب) گزارش از يك نمايشگاه
ب) دستورزبان ( 8 نمره)
1- درعبارت زير نهاد پيوسته ونهاد جدا كدامند؟
« سْهراب خود رابه او مي شناساند.»
2- وجه فعل هاي زيررابنويسيد.
الف) اي كاش پدرم به مدرسه بيايد! ب) پدرم از مسافرت برگشت. ج) درس دوم را بخوان.
3- جمله هاي زيررا مجهول كنيد.
الف) مادر غذا راپخت.( ) ب) اكنون برادرم درس مي خواند.( )
4- از فعل « خواهم نوشت » با حفظ شخص ، فعل هاي ( ماضي التزامي ، ماضي مستمر، مضارع مستمر) بسازيد.
ماضي التزامي ( ) ، ماضي مستمر( ) ، مضارع مستمر( )
5-ساخت اسم هاي (ساده ، مركب ، مشتق ، مشتق مركب)را مشخص كنيد .
الف) دانش آموز ب)آبدوغ خيار ج) عروسك د) آتش
6- در جمله هاي مركب زير « جمله ي هسته » و « جمله ي وابسته » را مشخص كنيد.
الف) درس مي خوانم تا در آينده موفق باشم. ب) اگر تلاش كني ، موفق مي شوي.
7- درجمله هاي زير «شبه جمله » ها را مشخص كنيد.
اگر مردِ ميدانيد ، بسم الله وگرنه از واي واي گفتن كاري ساخته نيست.
8- در عبارت زير قيد ها را پيداكنيد ونوع آنها را بنويسيد.
الف) آرش ازكوه دماوند آمد. ب) بيگانگي جوانان ما به ادبيات و فرهنگ ايراني روز به روز بيشتر مي شود.
9- جمله هاي سه جزئي زيررا با افزودن يك گروه اسمي منا سب در جايگاه نهاد، چهار جزئي كنيد.
الف) همه جا روشن است . ب) غذا زود حاضر شد.
10- « زيارت قبول » چه نوع جمله اي است ؟ يك نمونه ي ديگر ازين نوع جمله بنويسيد.
ج) زبان شناسی ( 4 نمره )
1- چگونه افراد كرولال از توانش زباني برخوردارند ؟
2- دو مورد تفاوت زبان وگفتاررا بنويسيد.
3- تعداد واج ها ي كلمات زيررا بنويسيد.
مهربان (.......واج ) فرهنگ (.......واج )
4- ساخت واژه هاي زيررا از نظر صرفي و اشتقاقي مشخص كنيد .
الف ) آفرينش ب) افشانه ج) كتاب ها د) آزادي
5- تكواژ چيست؟
د) املا وبياموزيم ( 3 نمره)
1- املاي تشديد مياني با تشديد پاياني چه تفاوتي دارد؟ با مثال توضيح دهيد.
2- صحيح «گروه كلمه» هاي نادرست را بنويسيد.
الف) عمارت وفرمانروايي( ) ب) روضه ي رضوان ( )
ج) توتياي چشم ( ) د) آرايه ي ايحام ( )
3- عبارت هاي زير را از نظر نگارشي اصلاح كنيد؟
الف) ابوعلي سينا حكيم نامي اي بود. ب)حْسن خوبي سعيد انضباط اوست.
-------------------------------------------
نمونه سوال زبان فارسي ( 2 ) ترم دوم
الف) نگارش (5 نمره)
1- طرح درنوشته های بلند چگونه است ؟ 25/.
الف) ذهنی ب) عینی ج) عینی و مکتوب د) ذهنی و مکتوب
2- چنانچه صفحات ارجاع بیش از یک صفحه باشد از چه علامتی استفاده می کنیم ؟ 25/.
الف) ص ب) صص ج) صفحه د) صفحات
3- از زبان محاوره فقط ، در نقل قول های .............. و .................. می توان بهره گرفت . 5/.
4- فرهنگ معین در داخل قلاب [ ]چه چیزی را معرفی می کند ؟ 5/.
5- قدم اول در تحقیق و پژوهش چه چیزی است ؟ 5/.
6- مقاله های پژوهشی ، استدلالی و علمی بر چه اساسی تهیه می شوند ؟ ( ذکردو مورد ) 5/.
7- اولین و آخرین قسمت تشکیل دهنده ی یک مقاله چیست ؟ 5/.
8- نوع گزارش های زیر را از جهت رسمی و اداری و یا غیر رسمی بودن تعیین کنید . 5/.
الف) گزارش یک بازدید علمی ب) گزارش مامور بانک از منزل مسکونی برای دادن وام
9- یادداشت برداری به سه شکل انجام می شود ، دو مورد را بنویسید . 5/.
10- چه زمانی در تحقیق از پرسش نامه استفاده می کنیم ؟ 5/.
11- عبارت زیر را ویرایش کنید . 5/.
الف) رستم در شاهنامه پهلوان قوی ای توصیف شده است .
ب) من از شنیدن سخنان استاد بهره مند و مشتاق شدم .
ب) دستورزبان ( 8 نمره)
1. کدام کلمه قید مختص است ؟ 25/. الف) ناگهان ب) خوب ج) صبح د) فردا
2- نهاد جدا و نهاد پیوسته ی جمله ی « موفق و سربلند باشید » را بنویسید . 5/.
3- جمله ی « خیاط لباس ها را می دوزد » را مجهول کنید . 5/.
4- فعل های کمکی را در افعال زیر مشخص کنید . 5/.
الف) دارند می آیند ب) شناخته باشم
5- انواع اضافه های تعلقی و غیر تعلقی را در مثال های زیر مشخص کنید . 5/.
الف) گل لاله ب) شاهنامه فردوسی
6- شبه جمله ها را در مثال زیر مشخص کنید . 5/.
الف) دریغا بر ملتی که جامه ای را بپوشد که خود نبافد.
ب) پروردگارا ، ظهور امام زمان ( عج ) را نزدیک بفرما .
7- به جای ضمیرهای مشخص شده ی مثال زیر ، از ضمیرهای مودبانه استفاده کنید . 5/.
الف) مردم او را آقای نسیم شمال صدا می کردند .
ب) استاد خواهش می کنم اجازه بفرمایید برایت توضیح بدهم .
8- از بن ماضی یا مضارع فعل های زیر اسم مشتق بسازید . 5/.
الف) کوشید ب) رفت
9- نقش کلمات خط کشیده شده ی زیر را بنویسید . 5/.
قافله ی تمدن بشری به کجا دارد می رود ؟
10- در جمله ی مرکب زیر ، جمله ی هسته و جمله ی وابسته را مشخص کنید . 5/.
پیامبران آمدند تا بشر را هدایت کنند .
11- پیوندهای وابسته ساز و همپایه ساز را در مثال های زیر مشخص کنید . 5/.
الف) اواشعار را خواند و به خاطر سپرد . ب)آفتاب که طلوع کرد ، کارم را شروع کردم .
12- فعل « می دیدم » را با حفظ شخص به زمان های ماضی التزامی و مضارع مستمر برگردانید . 5/.
13- ساختمان صفت های بیانی زیر را مشخص کنید . 5/.
الف) ناجوانمرد ب) ریش سفید
14- واژه ی «خوش خط»را در دو جمله طوری به کار ببریدکه در جمله ی اول مسند و در جمله دیگر گروه قیدی باشد. 5/.
15- گروه های اسمی نوشته ی زیر را پیدا کنید . 5/.
به هر چهار دانش آموز شرکت کننده در اردو یک اتاق می دادند .
16- نمودار درختی جمله ی « با دانایان در آمیز » را رسم کنید . 75/.
ج) زبان شناسی ( 4 نمره )
1- درست یا نادرست بودن عبارات زیر را مشخص نمایید . 5/.
الف) در فارسی هیچ کلمه ای با مصوت آغاز نمی شود.( )
ب) ما در سطح معنا شناسی به توضیح نظام آوایی زبان می پردازیم .( )
2- تعداد هجا ( بخش ) و واج کلمه ی « دانشجو » را بنویسید . 5/.
3- کرولال ها به جای نمود آوایی یا گفتار........................کمک می گیرند . 5/.
4- کدام یک از موارد روبرو نشان دهنده ی واج و کدام حرف الفبا است ؟ 5/. الف) « ج » ب) « ج »
5- نوع اشتقاقی یا تصریفی ساخت واژه های زیر را بنویسید . 5/.
الف ) افشانه ب) بزرگ تر
6- ترکیب تک واج ها معمولاً به دو منظور کاملاً متفاوت انجام می گیرد آن ها را نام ببرید . 5/.
7- یک کلمه ی یک هجایی و یک کلمه ی چهار هجایی بنویسید . 5/.
8- زبان و گفتار ریشه در ذات و ... انسان دارد ، حال آن که خط و نوشتار ریشه در ..... و فرهنگ او دارد . 5/.
د) املا و بیاموزیم ( 3 نمره )
1- برای نوشتن کلماتی که دارای حمزه آغازی هستند از چه حرفی استفاده می شود ؟ 25/.
2- برای کلمه « حزن » هم خانواده بنویسید . 25/.
3- درچه صورت از شکل اختصاری یک کلمه در املا استفاده می کنیم با مثال توضیح دهید . 5/.
4- چرا املای « ی » میانجی بزرگ بر شکل کوچک آن ترجیح دارد ؟ 5/.
5- ملاک ما در انتخاب و گزینش صحیح کلمه چیست ؟ ( ذکر دو مورد ) 5/.
6- در بین کدام یک از جفت واژه های زیر تفاوت معنایی وجود دارد ؟ توضیح دهید . 5/.
الف ) زیادت ، زیاده ب) آواز ، آوازه
7- کلمه های زیر را با املای صحیح بنویسید .
الف) آشنائیت ب) کارگذاران
------------------------------------
نمونه سوال زبان فارسي ( 2 ) ترم دوم
الف) نگارش (5 نمره)
1- هر برگه یا فیش چند قسمت دارد نام ببرید . 1
2- چه اطلاعاتی را می توان از واژه نامه ها می توان به دست آورد ؟ 1
3- نقل مطالب از کتاب های مرجع به چند شیوه انجام می پذیرد ؟ توضیح دهید . 1
4- در لغت نامه ی دهخدا چه اطلاعاتی گرد آوری شده توضیح دهید. 1
5- دو شیوه ی گرد آوری مطالب برای تهیّه گزارش را نام ببرید . 5/
6- گزارش ها از نظر حجم چند گونه اند ؟ نام ببرید . 5/0
ب) دستورزبان ( 8 نمره)
1- در هر یک از گروه اسمی زیر هسته رامشخص کنید . 5/0
الف- عامل پیشرفت اقتصادی کشور ب- زیباترین گل باغ
2- عام یا خاص بودن اسم های زیر را بنویسید . 5/0 الف- دوست ب- شاهنامه
3- واژه ی گل در کدام عبارت معرفه ودر کدام عبارت اسم جنس است ؟ 5/0
الف- گل نشانه ی دوستی و مهربانی است . ب- گل را از گل فروشی خریدم .
4- ساخت اسم های زیر را تعیین کنید . 5/0
الف- اغراق آمیز ب- شاخه
5- نام آواهای واژه های زیر را بنویسید . 5/0
الف – آب ب - باد
6- در گروه اسمی زیر وابسته های پسین را مشخص کنید و نوع آن را بنویسید. 5/0
« برگ خشک درخت »
7- نوع ترکیب های اضافی زیر ار ( تعلقی وغیر تعلقی ) مشخص کنید . 5/0
الف- دست مرگ ب- میوه ی درخت
8- در جمله ی زیر ضمیر ها را مشخص کنید و نوع آن را بنویسید . 5/0
حافظ شاعر قرن هشتم است و غزل های او بسیار دل نشین است .
9- در عبارت های زیر قید ها را شناسایی کنید و نوع آن ها را بنویسید . 1
الف- رضا آرام کتاب می خواند . ب- پدرم به سرعت روزنامه ها را جمع کرد .
10- در عبارت های زیر قید ها را شناسایی کنید و نوع آن ها را بنویسید . 1
الف- رضا آرام کتاب می خواند . ب- پدرم به سرعت روزنامه ها را جمع کرد .
11- ساده یا مرکب بودن جملات زیر را مشخص کنید . 5/0
الف- ما که رفتیم او آمد. ب- دوستم گفت : من او را ندیدم .
12- در جملات مستقل زیر ، جمله ی هسته و وابسته وپیوند وابسته ساز را پیدا کنید . 5/1
الف – اگر وقت داشتم ، به دیدنت می آمدم . ب- چون کار داشتم نیامدم .
13- در جملات زیر چه نوع متممی به کار رفته است ؟ مشخص کنید . ( قیدی – اسمی – فعلی ) 1
الف- او در این کار مهارت دارد . ب- در بازار همه چیز می فروشند .
ج) زبان شناسی ( 4 نمره )
1- یکی از فواید تمایز میان زبان و گفتار را بنویسید . 1
2-علّت پیدایش خطّ و نوشتار چیست ؟ 5/0
3- آیا تعداد واج ها و حروف در زبان فارسی برابرند ؟ با مثال توضیح دهید . 5/0
4- نقش اصلی ساخت واژه ی اشتقاقی چیست ؟ 5/0
5- واژه ی مشتق به چه کلمه ای گفته می شود ؟ مثال بزنید . 75/0
6- در عبارت زیر ساخت واژه های اشتقاقی و تصریفی را معیّن کنید . 75/0
« دریاچه ی خزر بزرگترین دریاچه ی جهان می باشد.»
د) املا وبياموزيم ( 3 نمره)
1- املای برخی از کلمات زیر نادرست است درست آن ها را بنویسید . 1 ( 4 مورد )
الف- خادم سماط ب- قدر ونیرنگ ج- ظهر ورقه د- وحله ی اوّل ه- قالب وچیره و- اثنا ومیان ز- عمارت وفرمانروایی ح- سفاهت ونادانی
2- جملات زیر را ویرایش کنید . وعلت نادرستی آن را بنویسید . 1
الف- این جا از آزمایشگاه خوبی بر خوردار نیست . ب - کتاب گلستان به وسیله ی سعدی نوشته شده است .
3- « و » مباینت یا استبعاد در نگارش چه کاربردی دارد ؟ توضیح دهید و مثال بزنید . 1
-----------------------------------------