پاسخ خودآزمايي زبان فارسي سوم تجربي ( از درس اول تا درس دوازدهم )
پاسخ خودآزمايي زبان فارسي ( 3 ) تجربي ( از درس اول تا درس دوازدهم )
درس اول : قواعد تركيب
پاسخ فعاليت ( 1 )
آيا ساختن تكواژ ها يا واژه هاي زير امكان پذير است ؟ چرا ؟ چشمش ، متدين ، بپرند ، داگك
تكواژهاي « چشمش ، متدين و بپرند » چون در زبان به كار مي روند پس ساختن آن ها امكان پذير است . زيرا در چشمش هر چند كه واجگاه / چ / و / ش / به هم نزديك است اما به دليل فاصله افتادن بين آن ها با واج / - ِ / ساخت آن بلامانع است.
در « متدين » نيز واجگاه / ت / و / د / نزديك هم است ولي آمدن واج / -َ / در بين آن ها باعث شده كه ساخت آن بلامانع باشد .در « بپرند » نيز واجگاه / ب / و / پ / نزديك به هم است اما واج / -ِ / در بين آن ها قرار گرفته و باعث شده كه ساختن اين واژه بلامانع باشد .اما در « داگك » واجگاه / گ / و / ك / نزديك به هم است و بي فاصله در كنار هم نشسته اند از اين رو ساخت و توليد آن امكان پذير نيست .
پاسخ فعاليت ( 2 )
با استفاده از روش جانشين سازي ، دو جمله زير را بازسازي كنيد تا به جمله ي عادي معنا دار تبديل شوند .
۱.پرنده ، آسمان آبی را نشانده است . این جمله از نظر معنا غلط است ، باید گروه فعلی دیگری جانشین گروه فعلی «نشانده است » شود تا معنی جمله طبق قواعد معنایی زبان معیارگردد :
پرنده ، آسمان آبی را پیمود یا پرنده در آسمان آبی پرواز کرد .
۲.کیفم با دلخوری مدادش را تراشید . این جمله از نظر معنا غلط است . باید گروه اسمی دیگری ، جانشین گروه اسمی «کیفم » شود . ← علی با دلخوری مدادش را تراشید .
پاسخ خودآزمایی درس اول :
1. برای رعایت نکردن هر یک از قواعد واجی ، هم نشینی ، نحوی ، معنایی و کاربردی مثالی ذکر کنید.
- قواعد واجی : چَخچ ، شَفف ، شچژ
- قواعد هم نشینی : پنج این صمیمی دوست
- قواعد نحوی : من ، من را زدم .
- قواعد معنایی : گل ها دشت را می چرخد .
- قواعد کاربردی : امروز هوا چگونه است ؟ متشکرم .
2. چرا تولید واژه های فرضی زبانی مقابل غیر ممکن است ؟پر – وَتد
زیرا قواعد زیر اجازه ی تولید واحدهای زبانی یاد شده را نمی دهند .
پر : خلاف قواعد واجي است چون وجود هجا بدون مصوت ممكن نيست.
وتد : خلاف قواعد واجي است چون «ت» و «د» واجگاه مشترك دارند و نمي توانند بدون مصوت در كنار هم قرار بگيرند .
3 . چرا واحد های زبانی زیرکاربرد ندارند ؟
«اميركبير دولتي دبيرستان » خلاف قواعد هم نشيني است .
« دانش آموز در درس خواندن كوشا هستند . » خلاف قواعد نحوي است ، زيرا نهاد جدا و پيوسته با هم مطابقت ندارد .
«كتاب پرنده را شكار كرد . » خلاف قواعد معنايي است ، زيرا «كتاب » نمي تواند پرنده را شكار كند ، بايد به جاي گروه اسمي « كتاب » يك گروه اسمي ديگر مثل«صياد» جانشين شود← صياد پرنده را شكار كرد .
4. اجزای عبارت زیر را پس از ویرایش ، در نمودار درختی نشان دهید .
ابوعلی سینا در همان زمان زنده ودر همدان تدریس می کرد .
ابوعلی سینا ( نهاد ) در همان زمان ( متمم) زنده ( مسند ) بود ( فعل ) ، در همان زمان زنده بود ( گزاره )
( نهاد ندارد ) در همدان ( متمم ) تدریس ( مفعول) می کرد ( فعل ) ، درهمدان تدریس می کرد ( گزاره )
----------------------------------------
درس دوم : جمله
پاسخ فعاليت ( 1 )
جمله هاي مستقل يك فعلي و چند فعلي را در نمونه ي آغاز درس مشخص كنيد .
جمله های مستقل چند فعلی (مرکب ) :
۱. اختر شناسی علمی است که به مطالعه ی اجرام آسمانی می پردازد .
۲. بسیاری از اختر شناسان کوشیده اند به پرسش هایی از این قبیل پاسخ دهند که هریک از اجرام آسمانی در چه فاصله ای از زمین قرار دارند؟
چند فعلي بودن ( مركب بودن ) جمله هاي مستقل بالا به دليل كاربردِ پيوندِ وابسته ساز « كه » است . در جمله ي دوم ، پيوند وابسته سازِ « تا » از آغاز جمله ي وابسته حذف شده است .
جمله های مستقل یک فعلی (ساده ) :
۱. دمای اجرام آسمانی چه قدراست ؟
2. کی و چگونه پدید آمده اند ؟
3. با گذشت زمان ، چه تغییراتی در آن ها ایجاد شده است ؟
4. چه تاثیری بر اجرام آسمانی دیگر دارند ؟
5. آینده ی آن ها چگونه خواهد بود ؟
حرف « و » در بين برخي از جمله هاي بالا پيوند ربط همپايه ساز است و هر جمله ي قبل يا بعد از آن يك جمله ي مستقل به حساب مي آيد .
پاسخ فعاليت ( 2 )
هسته ي گروه هاي زير را بيابيد و تعداد واژه هاي هر گروه را نيز مشخص كنيد .
این پرسش ها :پرسش (هسته) / تعداد واژه: ۲ (این ، پرسش ها)
دمای اجرام آسمانی : دما(هسته) / تعداد واژه: ۵ (دما ،یِ، اجرام ، ـِ ،آسمانی)
ابزارهای گوناگون: ابزار(هسته) / تعداد واژه: 3 ( ابزارها ، یِ ، گوناگون)
آینده ی آن ها: آینده(هسته) / تعداد واژه: ۳ (آینده ، یِ ، آن ها)
مشاهده ی اجرام آسمانی : مشاهده(هسته)/ تعداد واژه: ۵ (مشاهده ، یِ، اجرام ، ـِ ، آسمانی)
شاخه های تخصصّی: شاخه (هسته)/ تعداد واژه: ۳ (شاخه ها ، یِ ، تخصصّی)
تاریخچه ی جهان : تاریخچه (هسته) / تعداد واژه: ۳ (تاریخچه ، یِ ، جهان)
پاسخ فعاليت ( 3 )
هسته ي گروه هاي زير را بيابيد . تكواژهاي هر گروه و تعداد واج هاي هسته را نيز معين كنيد .
هر چهار كارمند ساده : هسته : كارگر ، تكواژ : 6 ( هر ، چهار ، كار ، مند ، -ِ ، سا، ده )تعداد واج : 7
آن آدم هاي كوشا : هسته : آدم ، تكواژ : 6 ( آن ، آدم ، ها ، يِ ، كوش ، ا ) تعداد واج : 5
دفترچه هاي مشق بچه ها : هسته : دفترچه ، تكواژ : 8 ( دفتر ، چه ها ، يِ ، مشق ، -ِ ، بچه ، ها ) تعدادواج : 8
داستان هاي جن و پري : هسته : داستان ، تكواژ : 6 ( داستان ، هايِ ، جن ، و ، پري ) تعداد واج : 6
توضيح بياموزيم :
در زبان فارسي ، به پاره اي از كلمات برمي خوريم كه تلفظ آن ها كاملاً شبيه هم است اما معنا و كاربرد آن ها با يكديگر متفاوت است . به چنين كلمه هايي « متشابه » گويند . كلمات متشابه را نمي توان به جاي هم كار برد . مثال :
غَدر : نيرنگ و حيله ، قدر : ارزش ، اساس : پايه و بنياد ، اثاث : لوازم خانه و ...
پاسخ خود آزمایی درس دوم :
1.واج های کلمات زیر را مانند نمونه مشخص کنید .
می پردازند : م / ي/ پ/َ-/ ر/ د/ ا / ز/ ـَ / ن / د ( 11 واج )
مدت : م/ ـُ / د/ د/ ـَ /ت ( 6 واج )
اصول : ء/ ـُ / ص/ و/ ل ( 5 واج )
قوانین : ق/ ـَ/ و/ ا / ن/ ي/ ن ( 7 واج )
متفاوت : م/ ـُ / ت/ ـَ /ف/ ا/ و/ ـِ / ت (9 واج )
تاریخچه : ت/ ا/ ر/ ي/خ/ چ/ ـِ (7 واج )
آرمان : ء/ ا/ ر/ م / ا / ن ( 6 واج )
اخترشناسان : ء/ ـَ / خ/ت/ ـَ / ر/ ش/ ـِ / ن/ ا/س/ ا/ ن ( 13 واج )
2. در متن زیر تعداد جمله های مستقل را مشخص کنید و تعیین کنید کدام جمله ی مستقل ، ساده و کدام مرکب است .
الف) شاعري غزلي بي معنا و قافيه سروده بود . ( مستقل ساده )
ب) آن را نزد جامي برد . ( مستقل ساده )
پ)پس ازخواندن آن گفت:«همان طوري كه ديديد ، در اين غزل از حرف «الف» استفاده نشده است . » (مستقل مركب)
ت) جامي گفت : «بهتر بود از ساير حروف هم استفاده نمي كرديد !» ( مستقل مركب )
3. هریک از کلمات متشابه زیر را تا حد امکان گسترش دهید و طولانی ترین گروه اسمی معنادار را با آن بسازید :
انتصاب : همان دو انتصاب ناشایستِ او انتساب : این انتساب القاب بزرگ
تعلّم : همین تعلّم دوران کودکی تأ لّم : بیش ترین تألّم خاطر مبارک شما
حیات : این حیات پرشور انسان های بزرگ حیاط : بزرگ ترین حیاط مدرسه ی شهر ما
جذر : جذر اعداد کوچک تر از بیست جزر : همان جزر و مد دریا های آزاد
4) در باره ی تصویر زیر یک بند ادبی بنویسید . تکلیف دانش آموزی .
----------------------------------------
درس سوم : ویرایش
توضيح بياموزيم :
در درس گذشته با تعريف كلمه هاي متشابه و پاره اي از آن ها آشنا شديم . برخي ديگر از كلمه ها ، اگر چه با هم واج هاي مشترك بيشتري دارند ، ضمن اختلافات جزئئ در تلفظ در معنا و كاربرد نيز تفائت هايي دارند . به اين دسته از كلمه ها « متشابه » نمي گوييم ؛ مانند فطرت ( سرشت ) و فترت ( سستس )
در اين جا گروهي ديگر از اين واژه ها را مي بينيد :
ذِلّت : خواري / زَلّت : خطا ، لغزش / صَلاح : مصلحت / سِلاح : ابزار جنگ / فراغ : آسايش / فِراق : دوري ، جدايي
پاسخ خودآزمایی درس سوم :
1.جمله های زیر را ویرایش کنید .
- موضوع نگران کننده ی هر عصر این است که کاهش انرژی بدن ، انسان را عصبانی می کند.
- اکنون شرکت های تعاونی موقعیت خوبی دارند ؛یا ، اکنون شرکت های تعاونی از موقعیت خوبی برخوردارند .
- اجراکنندگان این طرح باید جرئت خطر کردن داشته باشند .
- عدم برنامه ریزی مناسب ، مانع اجرای به موقع فعالیت های ورزشی شده است .
- کاهش بارندگی سال گذشته باعث کمبود منابع آب های زیر زمینی شده است .
- بخش بعدی برنامه را ببینید.
- مورخان با جرئت کشف خود را بیان کردند .
- ادامه ی چنین تمرین هایی موجب تقویت مهارت نگارشی می شود .
- در این موارد انسان دچار خودپرستی می شود .
- حسن به برادرش گفت که مقاله ام ( یا مقاله ات ) منتشر شد .
2.نمونه های دیگری از کلماتی را که در بیاموزیم خواندید بنویسید .
ضَلال : گمراهی و ضِلال : سایه بان ، سایه
اَنعام : چهارپایان و اِنعام : نعمت بخشیدن
حَلال : روا ، جایز و هِلال : ماه نو
3. با توجه به مثال ، جاهای خالی را با تکواژهای مناسب پر کنید .
پرور + ش + گاه + ی // زیب + ا + پسند + ی// نا + جوان + مرد + انه //سر + افراز + ی // فرا + خوان + ی // فرمان + برد + ار + ی
----------------------------------------
درس چهارم : واحدهای زبِرَ زنجیری گفتار
پاسخ فعاليت ( 1 )
جمله هاي زير را با لحن ها و آهنگ هايي مختلف ادا كنيد و در باره ي ويژگي ي زندگي هريك گفت و گو كنيد .
« تنها نوشتن براي نويسنده موضوعيت دارد .
مي توان با تغيير آهنگ گفتن جمله را خبري يا پرسشي كرد :
- تنها نوشتن براي نويسنده موضوعيت دارد . ( جمله خبري و آهنگ آن ، افتادن است . )
- تنها نوشتن براي نويسنده موضوعيت دارد ؟ ( جمله ، پرسشي و آهنگ آن ، خيزان است . )
مي توان با تغيير جايگاه تكيه و درنگ مفهوم جمله را تغيير داد :
- تنها ، نوشتن براي نويسنده موضوعيت دارد . ( نه چيز ديگر )
- تنها نوشتن ، براي نويسنده موضوعيت دارد . ( نه با كسي نوشتن )
- تنها نوشتن براي نويسنده ، موضوعيت دارد . ( نه براي كسي ديگر )
پاسخ فعاليت ( 2 )
آيا تكيه مي تواند مميز معنا باشد ؟ با توجه به اين نمونه ها ( باري ، دانايي ، گويا ، ولي ) در اين باره گفت و گو كنيد .
آري ، تكيه مي تواند مميز معنا باشد .
دركلماتي كه «ي» مصدري دارند ، تكيه روي هجاي آخر ، يعني «ي» است و در كلماتي كه «ي» نكره دارند ، تكيه روي هجاي ماقبل آخر است .← مردي (نكره) مردي (مصدري)
مثال : باري :
1.سعي كنيم باري از دوش مردم برداريم . ( ي نكره ) ← تكيه برهجاي اول ، « با » است .
2. كاميون باري از جاده گذشت . (ي نسبي ) ← تكيه بر هجاي دوم ، « ري » است .
3. باري تعالي مي فرمايد .( اسم ) ← تكيه بر هجاي دوم ، « ري » است .
4. باري ، داستان را خواندم . ( قيد ) « خلاصه ، بهر حال» ← تكيه بر هجاي اول ، « با » است .
دانايي :
1. دا/ نا/يي در مجلس سخن مي گفت . ( ي نكره ) ← تكيه بر هجاي ماقبل آخر، « نا » ست .
2. دا / نا/ يي توانايي است . ( ي مصدري ) ← تكيه بر هجاي آخر، « يي » ست .
3. تودا/ نا/ يي . ( تودانا هستي ) ← تكيه برهجاي ماقبل آخر ، « نا » ست .
گويا:
1. اگر صفت به معني ( واضح ، ناطق) باشد ، تكيه بر هجاي آخر است ← گويا
2. اگر قيدبه معني (پنداري ، مثل اين كه ) باشد ، تكيه بر هجاي اول است . ← گويا
ولي :
1. اگر حرف ربط به معني ( اما) باشد، تكيه روي هجاي اول(و) است . ←ولي
2. اگر اسم به معني (سرپرست ) باشد تكيه بر هجاي دوم (ي) است . ← ولي
پاسخ خود آزمایی درس چهارم :
1. منظور از واحد های زبَرزنجیری ِ گفتار چیست ؟
آن ویژگی های زبانی که خط از نشان دادن آن ها ناتوان است ؛ مانند : تکیه ، درنگ ، آهنگ .
2. در چه صورت ، معنای یک جمله تغییر می کند؟باتغییرآهنگ جای تکیه ودرنگ دریک جمله معنای آن عوض می شود.
3.از راه جانشین سازی تکواژه طبق نمونه ، پنج واژه ی جدید بسازید .
ن نوشته بود -َ م
ن گفته باش -َ م
- شنیده باش -َ ند
ن خورد- - -َ ند
ب شنو- ی
4. چند نمونه واژه بیابید که با تغییر جای تکیه معنای آن ها عوض می شود .
الف) برخورد دو قطار تلفات بسیار داشت ( تکیه در پایان معنای اسمی )
ب ) بی توجهی او به من بر خورد ( معنای فعلی تکیه در هجای اول )
-----------------------------------
درس پنجم : املای « همزه » در فارسی
پاسخ فعاليت :از متن درس هاي 1 تا 5 كتاب هاي زبان و ادبيات ) 3 ) املا بنويسيد . به عهده ی دانش آموز است.
پاسخ خود آزمایی درس پنجم :
1. شکل درست همزه / ء / را در کلمات زیر طبق نمونه بنویسید .
نشئت – اداره – مؤانست – مأخذ – مرئوس – اشمئزاز – سؤال – ائتلاف – ملجأ .
2. تعداد تکواژها را در عبارت زیر مشخص کنید .
تاریخ / همیشه / سیر / ی / یک / نواخت / دار / -َ د / می / گو / یند / تاریخ / مکر / ات / است / تهی / و / تنها / چیزی / که / آن / را / از / یک / تکرار / -ِ / ملالت / آور / ره / ا / یی / می / ده / -َ د / انقلاب / است / تهی /
3. پنج کلمه مثال بزنید که صورت های مکتوب و ملفوظ آن ها متفاوت باشد .
خواهر – خواهش – خویش – تو – بنّا .
------------------------------------------
درس ششم : مطابقت نهاد و فعل
توضيح بياموزيم :
كلمه هايي كه با يكي از مصوت هاي « َ ِ ُ آ آي او» ختم مي شوند موقع جمع بستن با علامت « ان » « ي » ميانجي مي گيرند . مثال : آشنا + ان = آشنايان / دانش جو + ان = دانشجويان
علت اين امر آن است كه هيچ گاه دو مصوت بي فاصله در كنار هم تلفظ نمي شوند .چند واج ميانجي ديگر :
- گ : تشنه + ان = تشنگي / ج : سبزي + ات = سبزيجات / ك : نيا + كان = نياكان .
پاسخ خود آزمایی درس ششم :
1.چگونه می توان فعل های زیر را مجهول کرد ؟ جوشید ، ترکید
الف ) آب جوشید – لوله ترکید . ب ) مادر آب را جوشاند – فشار آب لوله را ترکاند .
پ ) آب جوشانده شد – لوله ترکانده شد ت ) بله – بله
2. موارد حذف را در نوشته ی زیر مشخص کنید و نوع آن را بنویسید .
آن ها با اسب حرکت کردند ، ما نیز با اسب ( لفظی ) به دنبالشان حرکت کردیم ( لفظی ) ؛ ما ( لفظی ) صبح زود رسیدیم.
آن ها زودتر از ما رسیده بودند ( لفظی ) . شهر میان دشت و گسترده بود ، شهر ( لفظی ) پر از دار و درخت بود (لفظی ) ،
شهر ( لفطی ) حالتی رؤیایی داشت ( معنوی ) ؛ مثل این بود که ما ( لفظی ) به بهارستانی نادیده چون مینو قدم نهاده ایم .
این شهر ( لفظی ) در قرن سوم بنا شده بود . از آن زمان تاکنون این شهر ( لفظی ) آرام و سبز در کنار کویر نشسته است (لفظی) . شهر ( لفظی ) چشم به راه آمدن مسافری بود که آن مسافر ( لفظی ) به دیدارش می آمد .
3. صامت های میانجی کلمات زیر را مشخص کنید .
دانایان ( ی ) ، پختگی ( گ ) ، ترشیجات ( ج ) ، بچگانه ( گ ) ، سخن گویان ( ی ) ، گرسنگان ( گ ) ، روستایی ( ی )،
نامه ای ( ء= همزه ) ، بانوان ( و ) ، زانوان ( و ) .
--------------------------------------------
درس هفتم : نگارش تشریحی
توضيح بياموزيم :
براي جمع بستم اسم ها ، در فارسي دو علامت وجود دارد : « ها » و « ان » . مانند درختان و درخت ها .
1. بايد دانست كه علامت جمع « ها » بسيار فعال تر يعني پركاربردتر از علامت جمع « ان » است به عبارت ديگر مي توان همه ي كلمات را با علامت جمع « ها » جمع بست ولي با علامت جمع « ان » نمي توان .
2. در مورد كلمه هايي كه با هر دو علامت جمع بسته مي شوند بايد دانست كه با جمع « ها » معمولاً رايج تر و جمع با « ان » بيشتر در شعر و نثر ادبي كاربرد دارد .
3. هميشه نشانه ي « ان » علامت جمع نيست . كاربردهاي ديگر اين نشانه عبارت اند از :
الف) پسوند زمان : بامدادان ( زمان بامداد ) بهاران ( زمان بهار ) سحرگاهان ( زمان سحر )
ب) پسوند مكان : گيلان ( محل استقرار مردم گيل ) ا
ج) پسوند تشبيه : كوهان ( مانند كوه ) كندوان ( مانند كندو )
پاسخ خود آزمایی درس هفتم :
1. با مطالعه ی نوشته ی تشریحی « موزه ی کلمانسو » بنویسید نویسنده به چه پرسش هایی پاسخ داده است . به نظر شما ، کدام
ابعاد موزه هنگام تشریح از نظر دور مانده است ؟
الف ) نویسنده به این پرسش ها پاسخ داده است :
1.چند موزه ی معروف می شناسید ؟ 2.آیا تاکنون نام موزه ی کلمانسو را شنیده اید ؟ 3.هنگام دیدار از این موزه چه احساسی داشتید ؟ 4.شکل کلی این موزه چگونه بود ؟ 5- در هر اتاق چه چیزهایی جلب نظر می کرد ؟
ب ) این ابعاد از نظر نویسنده دور مانده است :
1.این موزه در کدام قسمت پاریس قرار دارد ؟ 2. شکل ظاهری ساختمان و طرز معماری آن چگونه است ؟
2.پس از بازدید یکی از بناهای تاریخی ، مذهبی ، علمی ، آموزشیِ محل زندگی خود ، آن را تشریح و توصیف کنید .
تکلیف دانش آموز .
3. جمله هایی را که نهاد آن ها با فعل مطابقت ندارد یا در آن ها حذف قرینه صورت گرفته است ، ویرایش کنید .
- اگر گوینده و نویسنده به صحت مطلبی اطمینان نداشته باشند ، نباید آن را بیان کنند .
- اگر مرد یا زن در اجرای وظایف خود کوتاهی کند ، نمی توان از آن ها انتظار موفقیت داشت .
- در صورتی که گفتارمان با رفتارمان مطابقت نداشته باشد ، اعتماد مردم را از دست می دهیم .
- این مسئله در شورای دبیرستان مطرح شد ، و مورد بررسی قرار گرفت .
- این پول ها نتیجه ی ماه ها تلاش ، پس انداز و صرفه جویی او بود .
4 . در کدام یک از کلمات زیر « ان » نشانه جمع نیست ؟ این کلمه ها را مشخص کنید و معنی آن ها را بنویسید .
گیاهان (جمع) ، بامدادان ( زمان ) ، شادان ( پسوند قید ساز ) ، کندوان ( مکان ) ، سپاهان ( مکان ) ، سواران ( جمع ) ، پاییزان (زمان ) ، مردان ( جمع ) .
---------------------------------------
درس هشتم : گروه فعلی
پاسخ فعاليت ( 1 )
در باره ي ويژگي هاي پنج گانه ي فعل هاي زير گفت و گو كنيد .
- نمي خواندند : شخص : سوم شخص جمع ، زمان : ماضي استمراري ، گذر : گذرا به مفعول ، وجه اخباري ، معلوم .
- مي نشانديم :شخص : اول شخص جمع ، زمان : ماضي استمراري ،گذر : گذرا به مفعول ، وجه اخباري ، معلوم.
- دوخته نمي شد : شخص : سوم شخص مفرد ، زمان : ماضي استمراري ، گذر : گذرا به مفعول ، وجه اخباري ، مجهول
- بياييد : شخص : سوم شخص جمع ، زمان : مضارع التزامي ، گذر : ناگذر ، وجه التزامي ، معلوم
- داشتند مي آمدند : شخص : سوم شخص جمع ، زمان : ماضي مستمر ، گذر: ناگذر ، وجه اخباري ، معلوم
پاسخ فعاليت ( 2 )
فعل هاي ديگري از قبيل پخت ، دوخت نيز در كاربردهاي متفاوت تغيير معنا مي دهند . براي هر يك از معاني آن ها جمله اي مثال بياوريد .
الف) پخت :
- غذا را پختم . ( معناي اصلي ) از گرما پختم . ( حرارت بدنم بالا رفت ) در كوزه ي حوادث پخته شدم . ( با تجربه شدم )
ب) دوخت :
- خياط لباسم را دوخت ( معناي اصلي ) ظالم دهانم را دوخت . ( بست ) او دوباره چه پاپوشي برايم دوخت ؟ ( توطئه كرد)
پاسخ فعاليت ( 3 )
كدام يك از فعل هاي پيشوندي زير با فعل ساده ي نوع خويش تفاوت معنايي يا كاربردي دارد ؟
- یافتن و بازیافتن: پیداکردن ، چیزی به دست آوردن // تفاوت معنایی ندارد
- آمدن : متضاد رفتن / برآمدن: بالا آمدن ، طلوع کردن // تفاوت معنایی دارد
- گردانیدن : نمودن، چرخاندن / بازگردانیدن: مراجعت دادن ، پس فرستادن // تفاوت معنایی دارد
- گذشتن: عبورکردن، صرف نظر کردن/ درگذشتن: مُردن// تفاوت معنایی دارد
- فرستادن: ارسال کردن/ بازفرستادن: پس دادن، برگرداندن// تفاوت معنایی دارد
- آسودن: آرام گرفتن ، آرمیدن / برآسودن: آرام گرفتن ، استراحت کردن // تفاوت معنایی ندارد
- گماشتن: کسی را به کاری منصوب کردن/ برگماشتن: منصوب کردن ، وکیل کردن// تفاوت معنایی ندارد
- گرفتن: پذیرفتن ، اخذ کردن/ فراگرفتن: آموختن ، احاطه کردن// تفاوت معنایی دارد
- داشتن: دارا بودن / واداشتن: وادارکردن// تفاوت معنایی دارد
توضيح بياموزيم :
برخي كلمه ها گاه به اشتباه در نوشتار و گفتار به جاي يك ديگر به كار برده مي شوند . بايد به هنگام نوشتن مراقب باشيم كه اين كلمه ها را به جاي هم به كار نبريم . راه جلوگيري از اين اشتباه ، يادگرفتن معني آن هاست . برخي از اين كلمه ها عبارت اند از : احسن : نيكوتر ، احسنت : آفرين برتو / مسّ : لمس كردن ، مسح : دست كشيدن / تسويه : مساوي كردن ، تصفيه : پاك كردن / استجاره : پناه خواستن ، استيجار : اجاره كردن / گريز: فرار ، گزير : چاره
پاسخ خود آزمایی درس هشتم :
1.جمله های زیر را با گذرا کردن فعلشان دوباره نویسی کنید .
دوستم را با اتوبوس به ییلاق بردند و او را یک هفته در آن جا تنها گذاشتند.
سال گذشته که دوستان را به کوه نوردی برده بودند ، سیل ، سنگ بزرگی را از کوه غلتاند وبه دره انداخت .
2. با کمک مصدرهای ساده ی زیر ، فعل پیشوندی بسازید و آن ها را در جمله به کار ببرید .
- خوردن : برخورد ، بازخورد ، فروخورد (مجید خشم خود را فرو خورد ) .
- داشتن : برداشت ، بازداشت ( او را از این کار باز داشتند ) .
- چیدن : بر چید ( فروشنده ی دوره گرد بساطش را برچید ) .
- گشتن : برگشت ، بازگشت ( برادرم از سفر بازگشت ) .
- آشفتن : برآشفت ( از سخنم برآشفت ) .
- انگیختن : برانگیخت ( او با سخنان تند خود مردم را برانگیخت ) .
- بستن : بربست ( او بار خود را بربست ) .
- رسیدن : بررسید ، بازرسید ، فرا رسید ( فصل بهار فرا رسید ) .
- گرفتن : برگرفت ، بازگرفت ، درگرفت ، فروگرفت ، فراگرفت ( مجید درس را فراگرفت ) .
- بردن : فرو برد ( سرش را در آب فرو برد ) .
- ریختن : فرو ریخت ( باران از آسمان فرو ریخت ) .
- گرداندن : برگرداند ، بازگرداند ( او را از راه بازگرداندم ) .
- خواندن : بازخواند ، فرا خواند ، فروخواند ( دانش آموزان را به حیاط مدرسه فرا خواندند ) .
- دادن : فرو داد ( مجید لقمه را فرو داد ) .
- غلتیدن : در غلتید ، فرو غلتید ( سنگ بزرگ از کوه فرو غلتید ) .
- کشیدن : برکشید ، فروکشید ( او را از بالای دیوار فرو کشید ) .
- ماندن : درماند ، بازماند ، فروماند ( مجید از ادامه ی راه بازماند ) .
- خواستن : درخواست ، بازخواست ( او از من درخواست که کار را ادامه دهم ) .
- گذاشتن : بازگذاشت ، فرو گذاشت ( او از هیچ کوششی در راه من فرونگذاشت ) .
3جمله های زیر را ویرایش کنید .
- او در منزل استجاره ای زندگی می کند .( او در منزل استیجاری زندگی می کند )
- همه ی بچه ها به او احسن گفتند . ( همه ی بچه ها به او احسنت گفتند )
- مس سر و پا از اعمال وضو است . ( مسح سر و پا از اعمال وضو است )
4) در باره تصویر زیر یک مطلب به شیوه ی تشریحی بنویسید . تکلیف دانش آموز .
-------------------------------------------
درس نهم : زندگی نامه نویسی
توضيح بياموزيم :
در نگارش ميان حروف يك كلمه بايد فاصله ي مشخصي وجود داشته باشد . به فاضله ي ميان حرفي ، نيم فاصله مي گويند . همچنين بايد بين كلمه ها فاصله ي مشخصي را در نظر گرفت كه به آن فاصله ي ميان واژه اي يا فاصله مي گويند . فاصله ي ميان واژه اي دو برابر فاصله ي حرفي است . حفظ فاصله ي ميان واژه اي ، نشانه ي استقلال واژه هاست و هر واژه حريمي دارد كه بايد رعايت شود . فاصله ي اجزاي كلمه ي مركب و مشتق - مركب به اندازه ي فاصله ي حرف هاي يك كلمه ( نيم فاصله ) است . در نگارش واژه هاي مركب و مشتق ( در صورت جدا نويسي ) بايد فاصله بين اجزا به صورت نيم فاصله باشد . وندهاي صرفي و فعل هاي كمكي نيز تابع همين قاعده اند .مثال : ناخوانا ، ورودي ، كتاب ها ، خواهد آمد و ....
پاسخ خود آزمایی درس نهم :
1.طرحی برای نگارش زندگی نامه ی یکی از شخصیت های علمی و ادبی تهیه کنید وآن رابنویسید . تکلیف دانش آموز.
2. در نوشته زیر که بخشی از زندگی مولاناست ، نویسنده از چه شیوه ای بهره گرفته است ؟
رمان گونگی ، توضیح زندگی تاریخی مولوی با استفاده از گونه ی ادبی .
3. ثابت کنید که فعل مصدرهای زیر ، همگی ساده اند .زیرا بن مضارع همه ی آن ها از یک تکواژ تشکیل شده است .
آموختن ( آموز ) ، آویختن ( آویز ) ، افزودن ( افزا « ی » ) ، آلودن ( آلا « ی » ) ، بخشیدن ( بخش ) ، پرداختن ( پرداز)
پیوستن ( پیوند ) ، سپردن ( سپر و سپار ) ، فروختن ( فروش ) ، گفتن ( گوی « ی » ) ، دویدن ( دو ) .
---------------------------------
درس دهم : جمله ی ساده و انواع آن
پاسخ فعاليت :
با دو فعل « آموختن » و « گرفتن » در معاني مختلف جمله بسازيد و تعداد اجزاي آن ها را در هر كاربرد مشخص كنيد .
الف) آموختن :
- او مطالب را به خوبي آموخت . ( سه جزئي مفعولي ) آموخت = ياد گرفت
- او هندسه را از من آموخت . ( چهار جزئي مفعولي ، متممي ) آموخت = ياد گرفت
- او مطالب زيادي به من آموخت . ( چهار جزئي مفعولي ، متممي ) آموخت = ياد داد
- او مرا دانش و معرفت آموخت . ( چهار جزئي دو مفعولي ) گونه ي ادبي زبان معيار
ب ) گرفتن :
- دلم گرفت . ( دو جزئي ) گرفت = اندوهگين شد
- او دستم را گرفت . ( سه جزئي مفعولي ) گرفت = چسبيد
- من كتاب را از كتابدار گرفتم . ( چهار جزئي مفعولي ، متممي ) گرفت = اخذ كرد
توضيح بياموزيم :
اجزاي جمله را به دو گونه مي توان در كنار هم قرار داد : يكي به شيوه ي عادي و ديگري به شيوه ي بلاغي . در شيوه ي عادي اصل بر اين است كه نهاد همه ي جمله ها در ابتدا و فعل در پايان قرار گيرد . در شيوه ي بلاغي اجزاي جمله به تشخيص نويسنده و به هدف اثرگذاري بيشتر در خواننده جا به جا مي شود .
مانند : علم ( نهاد ) همچون خاتم ملك سليمان ( متمم ) است . ( فعل ) « شيوه ي عادي »
- خاتم ملك سليمان است . ( شيوه ي بلاغي )
شيوه ي بلاغي بيش از آن كه دستوري باشد به سبك نگارش نويسنده ، بستگي دارد و كاربرد ادبي دارد . جاي آجزاي جمله به تناسب حالات عاطفي تغيير مي كند و بار معنايي خاصي مي يابد و گيرايي و اثربخشي كلام ، بيشتر مي شود .
پاسخ خود آزمایی درس دهم :
1.الف) از مصدرهای زیر به ترتیب ، ماضی مستمر ، آینده ، مضارع اخباری و ماضی بعید بسازید وآن ها رادرجمله ای به کار ببرید . گریستن ، فرستادن ، ترسیدن ، نامیدن .
|
مصدر |
ماضی مستمر |
آینده |
مضارع اخباری |
ماضی بعید |
|
گریستن |
داشتم می گریستم |
خواهم گریست |
می گریم |
گریسته بودم |
|
فرستادن |
داشتم می فرستادم |
خواهم فرستاد |
می فرستم |
فرستاده بودم |
|
ترسیدن |
داشتم می ترسیدم |
خواهم ترسید |
می ترسم |
ترسیده بودم |
|
نامیدن |
داشتم می نامیدم |
خواهم نامید |
می نامم |
نامیده بودم |
پ ) جمله ها را در صورت امکان مجهول کنید و علت مجهول نشدن بعضی از آن ها را بنویسید .
من نامه را خواهم فرستاد نامه فرستاده خواهد شد .
من پدرم را فداکار نامیدم پدرم فداکار نامیده شد.
مصدرهای « گریستن » و « ترسیدن » گذرا به مفعول نیستند و به همین دلیل ، مجهول نمی شوند .
ت ) آیا راه دیگری برای مجهول کردن آن ها می شناسید ؟
بله ، فعل آن ها را ابتدا با تکواژ سببی « اﻨ » گذرا به مفعول می کنیم . آن گاه این صورت ها را مجهول می سازیم .
مثال : کودک از صدای رعد ترسید . صدای رعد کودک را ترساند . کودک ترسانده شد .
کودک گریست . مادر کودک را گریاند . کودک گریانده شد .
2. نوع جمله های زیر را با نمودار آن ها مشخص کمید .
صبح به خیر ، نوروزتان پیروز ، عیدتان مبارک ، سفر بع خیر ، پیوندتان مبارک ، قدم نورسیده مبارک ، دست خوش ، خداحافظ.
جمله های بالا از جمله های دو جزئی بی فعل هستند . این نوع جمله ها ازدو گروه اسمی درست شده اند و فعل ندارند.
نهاد - گروه اسمي / گزاره – گروه اسمي
صبح / به خير
نوروزتان / پيروز
عيدتان / مبارك
سفر / به خير
پيوندتان / مبارك
خدا / حافظ
دست / خوش
قدم نورسيده / مبارك
3. مصرع هاي زير را با توجه به آن چه در درس نگارش تشريحي آموخته ايد گسترش دهيد . تكليف دانش آموزي
------------------------------------------------------------
درس يازدهم : نامطابق های املایی
پاسخ فعاليت ( 1 )
در باره ي كلماتي كه با « خوا » آغاز مي شوند در فارسي امروز كاربرد دارند گفت و گو كنيد .
مهمترين واژه هايي كه با « خوا » آغاز مي شوند و در زبان فارسي كاربرد دارند عبارت اند از :
خواهش ، خواست ، خواسته ، خواهان ، خواهنده ، خواستگار ، خواستگاري/ خواندن ، خوانا ، خواندني ، خوانش ، خواننده
خوار ، خواري / خواب ، خوابيده ، خواب آلود / خوان ، خوانچه / خواربار ، خواهر
واژه هاي يادشده از جمله نامطابق هايي املايي هستند ؛ يعني ، بين نوشتار و گفتار آن ها مطابقت وجود ندارد . ( كاربرد واو معدوله )
پاسخ خود آزمایی درس یازدهم :
1.کدام یک از کلمات زیر ، امروز رایج نیستند ؟ آن ها را مشخص کنید و معنی آن ها را با استفاده از کتاب لغت بنویسید.
خوازه ، خواری ، خوالیگر ، دشخواری ، خواف ، خواستگاری ، خوان .
خوازه : طاق نصرت / خوالیگر : آشپز / دشخواری : دشواری
2. کدام یک از کلمات زیراز نظر املایی نامطابق است ؟ تفاوت آوایی و املایی آن ها را نیز مشخص کنید .
سُنبل ( سمبل ) ، اجتماع ( اشتماع ) ، انبساط ( امبساط ) ، دست بند( دس بند ) ، منبر ( ممبر ) ، ینبوع (یمبوع) سُنباده ( سُمباده )
----------------------------------------------
درس دوازدهم : باز گرداني - باز نويسي
پاسخ فعاليت ( 1 )
سه بيت از داستان « زاغ و كبك » را بازگرداني كنيد.
- زاغي از آن جا كه در پي آسايش بود از باغ به سوي دشت سرسبزي پرواز كرد.
- در دامنه ي كوه مكان وسيعي ديد كه پر از گل و سبزه بود .
- در آن گلستان سبزرنگ و خرم كبك بسيار زيبا و كم نظيري زندگي مي كرد .
پاسخ فعاليت ( 2 )
نمونه اي از درس هايي را كه در كتاب هاي ادبيات فارسي امسال وسال هاب پيش شكل بازنويسي دارند نام ببريد .
داستان هاي «خير و شر » از هفت پيكر نظامي و نمايش نامه « سلمان فارسي در كتاب ادبيات فارسي سال اول .
پاسخ خود آزمایی درس دوازدهم :
1.ابیات زیر را با جابه جایی مختصری به نثر بازگردانی کنید ؛ مثال :
- شنیدم که در تنگنایی شتر / بیفتاد و یشکست صندوقِ دُر
شنیدم که شتری در تنگمایی افتاد و صندوق دُر ( مروارید ) { که بار آن بود } شکست .
- اگر هوشمندی به معنی گرایی // که معنی بماند نه صورت به جای
اگر هوشمندی ، به حقیقت و باطن هر کار یا هر چیز توجه کن ؛ زیرا صورت و ظاهر از بین می رودوباطن پایدار می ماند.
- من از روییدن خار سر دیوار دانستم // که ناکس کس نمی گردد بدین بالانشینی ها
من از روییدن خار بر سر دیوار دانستم که انسان پست با بالانشینی ارزش و اعتبار انسانی به دست نمی آورد .
-گرت همواره باید کامکاری // زمور آموز رسم بردباری
اگر می خواهی همواره خوشبخت و کامیاب باشی ، راه و رسم بردباری را از مورچه بیاموز .
- دوباره پلک دلم می ریزد ، نشانه ی چیست // شنیده ام که می آید کسی به مهمانی
دوباره پلک دلم می ریزد ( کنایه از آمدن مهمان ) این نشانه ی چیست ؟ ( نشانه ی آن است که ) کسی به مهمانی می آید.
2. اشعار زیر را بازنویسی کنید : تکلیف دانش آموز .
3) داستان « زاغ و کبک » را از کتاب ادبیات خود بازنویسی کنید .
این وبلاگ شخصی است وجهت استفاده ی دبیران ودانش آموزان گرامی در درس ادبیات فارسی است ضمن عرض خوش آمد گویی به شما امیدواریم با نظریات ارزنده ی خود ما را در بهتر ساختن وبلاگ یاری کنید با تشکر