پاسخ خودآزمايي زبان فارسي سال سوم انساني
پاسخ خودآزمايي زبان فارسي سال سوم انساني
درس يك : تركيب
پاسخ هاي خودآزمايي درس يك :
1.براي رعايت نكردن هريك از قواعد واجي، هم نشيني، نحوي، معنايي و كاربردي مثال بزنيد.
پاسخ: --> علاوه بر مثال هاي زير، مي توانيد از مثال هاي ارائه شده در متن خودآموز درس نيز استفاده كنيد. )
قواعد واجي رعايت نشده است مثل : پرد ، شچر
قواعد هم نشيني رعايت نشده است . مثل : كتاب سعدي ارزشمند گلستان / درس فارسي زبان 3
قواعد نحوي رعايت نشده است . مثل : من به مدرسه رفتيم / ما را از مدرسه بيرون كرديم .
قواعد معنايي رعايت نشده است . مثل : سنگ كوه را ديد / قورباغه سرفه كرد .
قواعدكاربردي رعايت نشده است . مثل : آيا آب ميل داريد ؟ بلي پرنده آواز مي خواند.
2. چرا توليد واحدهاي زباني زير غيرممكن است؟ « مْر- ژْزف- چْجد »
پاسخ: همه ي الگوهاي هجايي زبان فارسي، با يك صامت آغاز مي شوند. اين سه هجا، با « دو » صامت شروع شده اند از اين رو در زبان فارسي، توليد نشده اند.
3. چرا واحدهاي زباني زير كاربرد ندارند؟
1) پرورش، وزارت و آموزش 2) چرا تو، تو را سرزنش مي كردي؟
پاسخ: در واحد زباني -->1 ) ، قواعد هم نشيني رعايت نشده است. --> = هسته و وابسته، جابه جا شده اند. )
در واحد زباني --> 2 ) ، قواعد نحوي رعايت نشده است.
4.با ضميرهاي پرسشي « كيْ » ، « كه » و « چه » ، گروه قيدي بسازيد و آن ها را در جمله به كار ببريد.
پاسخ: كي مي آيي؟ / با كي مي آيي؟ - شما با كه مي آييد؟ - براي چه ايستاده اي؟
5. ضميرهاي پرسشي بالا را به عنوان متمم اجباري در يك جمله ي سه جزئي به كار ببريد.
پاسخ: از كي مي ترسي / با كي مي جنگي؟ - به كه مي انديشي؟ / به كه مي نازي؟ / با كه مي جنگي؟ / از كه رنجيدي؟ - از چه مي ترسي؟ / به چه مي انديشي
-------------------------------
درس دوم : جمله
پاسخ هاي خودآزمايي درس دوم :
1. در متن زير، ابتدا جمله ها را براساس درست ترين شيوه ي ممكن، بازنويسي كنيد، آن گاه جمله هاي مستقلّ ساده و مركّب را مشخص نماييد.
سروده بود غزلي بي معنا و بي قافيه شاعري --> شاعري غزلي بي معنا و بي قافيه سروده بود. ( جمله ي مسقل ساده )
نزد جامي برد آن را --> آنرا نزد جامي برد. ( جمله ي مستقلّ ساده )
پس از خواندن آن گفت همان طور ديديد، در اين غزل استفاده نشده است از حرف الف -> پس از خواندن آن گفت ( كه )
همان طور كه ديديد، در اين غزل از حرف الف، استفاده نشده است. ( جمله ي مستقلّ مركّب )
گفت جامي: از ساير حروف هم بهتر بود كه استفاده نمي كرديد --> جامي گفت ( كه ) : بهتر بود ( كه ) از ساير حروف هم استفاده نمي كرديد! ( جمله ي مستقلّ مركّب )
2.نخستين جمله ي متن بالا را براساس سلسله مراتب واحدهاي زبان، تا حدّ واج ساده كنيد.
پاسخ: جمله --> شاعري غزلي بي معنا و بي قافيه سروده بود.
گروه ها --> شاعري، غزلي، بي معنا، بي قافيه، سروده بود.
واژه ها --> شاعري، غزلي، بي معنا، و ، بي قافيه، سروده بود.
تكواژها--> شاعر، ي، غزل، ي، بي، معنا، و، بي، قافيه، سرود، ه، بود، Ø
واج ها --> / ش/ ، / ا / ، / ع / ، / ِ / ، / ر / ، / ی / ، / غ / ، / َ / ، / ز / ، / َ / ، / ل / ، / ی / ، / ب / ، / ی / ، / م / ، / ع / ، / ن / ، / ا / ، / و / ، / َ / ، / ب / ، / ی / ، / ق / ، / ا / ، / ف / ، / ی / ، / ی / ، / ِ / ، / س / ، / ُ / ، / ر / ، / و / ، / د / ، / ِ / ، / ب / ، / و / ، / د / .
3. هريک از کلمات هم آواي زير را تا حد امکان گسترش دهيد و طولاني ترين گروه اسمي معنادار را با آنها بسازيد.
« انتصاب و انتساب / تعلّم و تألّم / حيات و حياط / جذر و جزر »
انتصاب شایسته شما ( گماشتن کسی برای کاری « معنی » این انتساب او ( به خاندان پیامبر ) ( نسبت داشتن ) « معنی »
آن تعلم سودمند دوره جوانی ( آموختن ) آن تالمات شدید روحی ( رنج کشیدن )
ارزش واقعی حیات انسان ( زندگی ) آن حیاط با صفا خانمان ( محوطه )
جذر اعداد سه رقمی ( گرفتن ریشه دوم اعداد ) آن جزر و مدی ناگهانی ( پس رفت آب دریا )
4. درباره ي تصوير صفحه ی بعد ، يک بند ادبي بنويسيد. تکلیف دانش آموز .
----------------------------------
درس سوم : مطابقت نهاد و فعل
پاسخ خودآزمايي درس سوم :
1. براي نهادهاي زير، فعل مناسب بياوريدو علّت مفرد و جمع بودن فعل ها را توضيح دهيد.
- استادان، از دانشجويان برگزيده، تقدير کردند. ( براي نهاد جاندار جمع، فعل فقط به صورت جمع مي آيد. )
- استاد تشريف آوردند. ( به منظور احترام، براي نهاد جاندار مفرد، فعل به صورت جمع مي آيد. )
- آجرها با کاميون حمل مي شود / مي شوند. ( براي نهاد بي جان و جمع، فعل به صورت مفرد و نيز جمع مي آيد. )
- گل ها مصنوعي است / هستند. ( براي نهاد بي جان و جمع، فعل به صورت مفرد و نيز جمع مي آيد.
گل ها در مقابل نيش زنبور اخم نمي کنند. ( براي نهاد بي جان و جمع، وقتي حالات انساني به آن نسبت داده مي شود، فعل
فقط به صورت جمع مي آيد. )
- هيچ کس حرفي نزد. ( براي نهاد اسم مبهم هيچ کس، فعل به صورت مفرد مي آيد. )
- هيچ يک از دانش آموزان براي امتحان آمادگي نداشتند. ( براي نهاد اسم مبهم هيچ يک، وقتي پس از آن، « از » و « متمّم »
جاندار بيايد فعل به صورت جمع مي آيد. )
- گروه با اين پيشنهاد موافقت کرد. ( براي نهاد اسم جمع گروه، فعل به صورت مفرد مي آيد. )
2 دو جمله مثال بياوريد که در آن ها، نهاد و متمّم حذف شده باشد.
من(نهاد) نامه ها را به او(متمم) دادم --> نامه ها را دادم.
اگر تو(نهاد) اين موضوع را به او(متمم) بگويي، حتما ناراحت مي شود --> اگر موضوع حرف را بگويي،حتما ناراحت می شود.
3. فعل هاي مجهول زير را به معلوم تبديل کنيد و براي هريک از آن ها نهاد مناسب بنويسيد.
- گرفته شده است --> گرفته است --> او جايزه ي خوبي گرفته است.
- گفته مي شد --> مي گفت --> دبير، خاطرات خود را براي ما مي گفت.
- جوشانده شده بود --> جوشانده بود --> او شير را جوشانده بود.
- برده خواهد شد --> خواهد برد --> شما اين همه وسيله را به تنهايي خواهيد برد؟
4.جملات زير را ويرايش کنيد :
پاسخ: 1) او در منزل استجاره اي (--> استيجاري ) زندگي مي کند و در ابتداي هر ماه با صاحب خانه اش تصفيه حساب (--> تسويه حساب ) مي کند.
2) مسّ (--> مسح ) سر و پا، از اعمال وضوست. 3) همه بچّه ها به او احسن (--> احسنت ) گفتند.
**************************************************8
در س چهارم : نمايش نامه- فيلم نامه
پاسخ خودآزمايي درس چهارم :
1- داستان « خير و شر » را به صورت نمايش نامه يا فيلم نامه درآوريد. تکلیف دانش آموز .
2- در جمله هاي زير، کدام نهاد و فعل مطابقت ندارند؟ کدام را درست تر مي دانيد؟ چرا؟
- صحبت هاي دوستان به دراز کشيد .
« صحبت هاي دوستان » نهاد جمع و بي جان است. براي نهاد جمع و بي جان، فعل، به هر دو صورت مفرد و جمع صحيح است، اما فعل به صورت مفرد، پسنديده تر است.
- نامه هايي رسيده اند که داريم پاسخ آنها را تهيه مي کنيم.
« نامه ها » نهاد جمع و بي جان است و فعل آن به صورت مفرد و جمع، صحيح است. اما فعل جمع، در اين جمله مناسب تر است.
- در کتابخانه ي آن شهر، کتاب هاي بسياري بودند که دشمنان همه را در آتش سوزاندند .
« کتاب هاي بسيار » نهاد جمع و بي جان است و فعل آن به صورت مفرد و جمع صحيح است. « دشمنان » نهاد جمع و جان دار است و فعل آن فقط به صورت جمع، صحيح است.
- روزهاي بيستم و بيست و يکم اين ماه، براي بررسي علمي زبان انتخاب شده اند .
« روزهاي بيستم و بيست و يکم » نهاد جمع و بي جان است و فعل آن به صورت مفرد و جمع صحيح است.
- در اين کتاب، آيات قرآني تفسير شده اند .
« آيات قرآني » نهاد جمع و بي جان است و فعل آن به صورت مفرد و جمع صحيح است.
- گروه اعزامي، نخست به دوري راه اعتراض کرد.
« گروه اعزامي » نهاد اسم جمع براي جان دار است و فعل به صورت مفرد مي آيد.
- حرف هاي اضافه، نبايد بدون قرينه از کلام حذف شود .
« حرف هاي اضافه » نهاد جمع و بي جان است و فعل آن مي تواند به صورت مفرد يا جمع بيايد.
3. جز موارد نادرست در « بياموزيم » درس، سه مورد از غلط هاي املايي رايج را که تاکنون به آن ها برخورد کرده ايد، بنويسيد.نگارش « غريزه » به صورت « غريضه » ، « علاقه مند » به صورت « علاقمند » و « نر و ماده » به صورت « نر و مادّه»
-------------------------------------------
درس پنجم : واژه و واژگان در زبان
پاسخ هاي خودآزمايي درس پنجم :
1. مدخل « گذشتن » را از فرهنگ معين استخراج کنيد و ببينيد کدام يک از اطلاعات مندرج در درس را دربردارد.
اطلاعات ارائه شده شامل موارد زير است:
1) املاي واژه ( اطلاع املايي )
2) تلفظ کلمه ( اطلاع تلفظي )
3) اطلاع دستوري ( نوع دستوري اين واژه، « اسم و مصدر » است. بن مضارع آن، « گذر » است.
4) ااطلاع ريشه اي ( اين واژه، ريشه ي پهلوي به صورت « ويتارتن » دارد )
5) اطلاع معنايي ( در معاني عبور کردن، سپري شدن، مردن، پايان يافتن، نقل شدن، برتري يافتن، بروز کردن، تجاوز نمودن، ترک کردن و رها شدن به کار رفته است . اين واژه به صورت کنايي « از عددي گذشتن، از چيزي گذشتن و اين نيز بگذرد » هم کاربرد دارد.
2. دو سطح « واژگان شناسي » و « واژگان نگاري » چه تفاوتي با هم دارند؟
پاسخ: در سطح واژه شناسي، روابط ساختاري، تاريخي و جامعه شناختي موجود ميان واژه ها بررسي مي شود و در سطح واژگان نگاري، به چگونگي گردآوري، تدوين و ضبط واژه ها در يک واژگان يا فرهنگ لغت توجه مي شود.
3.با مراجعه به يکي از فرهنگ هاي معتبر، درباره ي يکي از واژه هاي زير، از نظر « ريشه يابي » مطالعه کنيد.
الف) فردوس ب) کنز پ) نيمکت ث) هندسه
پاسخ: الف) در زبان هاي کهن ايراني، واژه ي « فردوس » به معناي « باغ بزرگ » و نيز « جايگاه فراخي بوده است که گرداگرد آن ديواري کشيده باشند و همه گونه درختان و گياهان و چارپايان سودمند در آن پرورش دهند. »
اين واژه، دوبار در کتاب اوستا به صورت « پئيري دئزه » به کار رفته است. اين کلمه در دوره ي ساساني به صورت« پرديس » و به معناي « باغ بسيار باصفا و پر نعمت متعلق به پادشاهان » کاربرد داشته است.
اين واژه دوبار در انجيل و دوبار به صورت عربي شده ي « فردوس » در قرآن مجيد ( آيه ي 107 سوره ي کهف و آيه ي 11 سوره ي مومنون ) به مفهوم « بهشت جاودان » - که آن جا هم به صورت باغ سبز و خرم توصيف شده – به کار رفته است.
يهوديان نيز اين کلمه را از قرن ششم قبل از ميلاد به کار برده اند؛ و آن را در قسمت هاي مختلف تورات مي توان ديد. ( به نقل از کتاب فرهنگ اساطير، نوشته ي دکتر محمدجعفر ياحقي، صفحه ي 321 )
ب) « کنز » عربي شده ي واژه فارسي « گنج » است. واژه ي « کنز » به قرآن مجيد نيز راه يافته است.
پ) « نيمکت » به معناي تختي است که دست کم يک طرف آن لبه ندارد و روي آن مي نشينند و پاها را مي آويزند يا روي زمين مي گذارند مي نشينند. / « کت » همان واژه ي « تخت » است؛ نيمکت = نيم تخت.
ت) « هندسه » عربي شده ي واژه ي پهلوي « هنداچک = اندازه » است.
4. دو جمله بنويسيد که در آن ها قيدهاي « بي شک » و « بي ترديد » درست به کار رفته باشد.
- استاد! بي ترديد براي طرح اين سوالات ، وقت زيادي صرف کرديد.
- شما هم بي شک، درس ها را دقيق خوانده بوديد
--------------------------------
درس هفتم : جمله ي ساده و انواع آن
پاسخ هاي خود آزمايي درس هفتم :
1. جمله هاي زير ، چند جزئي اند ؟
- ( نهاد محذوف ) + نمونه هايي { از اين شعر مردمي را } ( مفعول ) + خواهيم ديد ( فعل ) .
( تذکر : « { در } بررسي ادبي دهه ي اخير » متمم قيدي است و جزء اصلي جمله به حساب نمي آيد.)
- شعر اين دوره ( نهاد ) + پناه شکست خوردگان و نوميدان و از راه ماندگان ( مسند) + شده بود ( فعل )
- شعراي متعهد دهه ي چهل ( نهاد ) + شعر مبتذل مسلط بي مايه را ( مفعول ) + شعري بيمار ( مسند ) + مي دانستند ( فعل )
- قالب ترجيع بند ( نهاد ) + متشکل { از تعدادي غزل } ( متمم ) + است ( فعل )
2. جمله هاي مرکب زیر را با تأویل جمله ي وابسته ، به يک جمله ي ساده تبديل کنيد و پس از آن ، تعداد اجزاي هر يک از جمله ها را بنويسيد .
- نويسندگاني که به افزوني تقسيم بندي ها علاقه ي زيادي داشته اند ، نوعي از ترجيع بند را که بند ترجيع آن در هر خانه متفاوت است ، ترکيب بند خوانده اند ) --> نويسندگان علاقه مند به افزوني تقسيم بندي ها ( نهاد ) + ترجيع بند داراي بند متفاوت { در هر خانه } را ( مفعول ) + ترکيب بند ( مسند ) + خوانده اند ( فعل ) .
-گاهي شاعران مجاز بوده اند که با استفاده از اختيارات شاعري ، تغييراتي جزئي در وزن شعر ، اعمال کنند . --> شاعران مجاز به استفاده از اختيارات شاعري ( = شاعران { با امکان استفاده از اختيارات شاعري } ) ( نهاد ) + تغييرات جزئي { در وزن شعر } را ( مفعول ) + اعمال ( مسند ) + مي کنند ( فعل ) .
- هر جا شاعر تصوير سازي ، شعر را تا حد نازل ساده مي کند ، معلوم مي شود که مايه ي سخن ، از کيفيت والايي برخوردار
نبوده است . --> ساده شدن تصوير سازي شعر { تا حد نازل } ( نهاد ) + معلوم کننده ي برخوردار نبودن مايه ي سخن شاعر { از کيفيت والا } ( مسند ) + بوده است ( فعل ) .
يا : ساده شدن تصويرسازي شعر ( نهاد ) + نشانه ي والا نبودن مايه ي سخن (مسند) + است ( فعل )
3. برای هر یک از واژه های زیر ، کدام علامت جمع مناسب تر است ؟
چشمه ها – گوسفتدها / گوسفندان – رودها – دیوارها – شهیدان – انسان ها .
------------------------------
درس هشتم : نوشته هاي ادبي (1)
پاسخ خودآزمایی درس هشتم :
1. در نوشته ي زير كاربرد زبان هنري را نشان دهيد ؟
« ... بر لبان عبوس و تيره ي افق ، لبخندي از نور شكفت و از ستيغ كوهستان شرق ، آفتابي كه سال ها پيش در درياي مغرب رو نشست ، برخاست و پاره هاي هراسان شب هاي شب اندر شب را به دور دست ها راند و بر حراي جاهليت سياه من ، بر قلب امي من ، پرتو سبز الهامي فروتابيد وجاده اي از نور ، هم چون کهکشان در برابرم ، از من تا صبحگاه بر پهنه کوير کشيده شد. لحظه ای درنگ کردم ، لحظه اي که پانزده سال طول کشيد . مسحور اين اعجازهاي شگفت!حالتي همانند هراس و ترديد و اشتياق پيامبر در نخستين صاعقه اي که وحي بر جانش زد... » (کوير دکتر علي شريعتی)
1) واژگان انتخاب شده ، تاثير عاطفي زيادي دارند .
2) تعبيرها ، جمله ها و واژه ها زيبا و بديع اند ، نظير لبان عبوس افق ، شكفتن لبخند نور ، پاره هاي هراسان شب هاي شب اندر
شب و تابش پرتو سبز الهام ، لحظه اي پانزده ساله و صاعقه ي وحي .
3) پرهيز از واژه هاي بي هويت و بي اصالت و واژه هايي كه كاربرد تاريخي دارند .
4) خوش آهنگي و گوش نوازي كلمات .
5) بهره گيري از واژه هاي متفاوت و متنوع ؛ نظير عبوس ، ستيغ ، پهنه و درنگ .
2. در جمله هاي زير ، زمان فعل ها را بنويسيد .
آن چه در نظام آموزشي ما به عنوان ادبيات به دانش آموز ياد داده مي شود(مضارع اخباری) ، قطعاتي است(مضارع اخباری) كه گاهي تنها به دليل دشوار بودن براي درج در كتاب هاي درسي برگزيده شده است(ماضي نقلي) . هدف آموختن ادبيات به دانش آموز بايد اين باشد(مضارع التزامي) كه قوه اي در او پديد آيد(مضارع التزامي) كه بتواند(مضارع التزامي) از سر اين عبارات دشوار بگذرد(مضارع التزامي) و به معنايي كه در پس آن ها ست(مضارع اخباری) ، برسد(مضارع التزامي) و اين ، جز با ايجاد انس با ادبيات در دانش آموز ميسر نيست(مضارع اخباری)
3. یکی از واژگان داخل کمانک ( پرانتز ) را انتخاب کنید ( در انتخاب واژه ها آزاد هستید )
به ! چه صبح ( زيبايي – قشنگي – خوبي ) است . ( تمام – همه – سرتا سر ) شب ، ماه ( جلوه فروخته – خودنمايي
كرده – حركت كرده ) ، اكنون شرمنده ، از گوشه ي ميدان ( به در مي رود – فرار مي كند – مي گريزد ) . ( نيمي – نصفي – بخشي ) از صورتش پيداست . ستارگان همه گريخته اند مگر چند دانه كه وفا به جا آورده و هنوز ماه را ( رها – ول – يله ) نكرده اند . ( شاه جهان – خورشيد عالم تاب – آفتاب ) از ( آرامگاه – مقر – نهان خانه ) خود بيرون مي آيد. موجودات ، همه با شور و ذوق ، منتظر و نگران اند .
پرده ي ( ساحره – جادوگر – شعبده باز ) صبح ، گسترده شده است . از يك طرف ، ذرات لاجوردي و از طرف ديگر ، ذرات طلايي سخت در هم ريخته و از افق ( كبود – تيره – سياه ) تا افق ( سرخ – قرمز – لعل فام ) ، هزاران رنگ ( ساخته اند – درست كرده اند – آورده اند ) درختان ( بر پا ايستاده اند – صف كشيده اند – قامت افراشته اند ) و نسيم صبگاهي ، همچو كمان( نرم – خشن – زبر) استادي كه براي دل خود ساز مي زند ، بر شاخ و برگ ها ( مي گذرد – عبور مي كند – مي رود ) و آوازهاي آسماني و نغمه هاي جان پرور ( مي نوازد – مي خواند – سر مي دهد ) .
4.براي هر يك از واژگان زير ، سه مترادف با بارهاي معنايي متفاوت بنويسيد .
مثال : عميق ، گود ، ژرف
- وسيع --> گسترده ، فراخ ، پهن ، باز ، گشوده
- انداختن --> افكندن ، فروافكندن ، رها كردن از دست
- كم كم --> به تدريج ، تدريجا ، اندك اندك
- ايستادن --> توقف كردن ، درنگ كردن ، ماندن
- آرام --> آهسته ، يواش ، بي صدا ، با تأني
- گذاشتن --> ردشدن ، عبور كردن ، پشت سر نهادن
- خشمگين --> عصباني ، برافروخته ، كلافه
- نابينا --> كور ، اعمي ، روشن دل
5. كلمات زير را با « ان » جمع ببنديد ونوع صامت هاي ميانجي آن ها را مشخص كنيد .
پله --> پلكان ( ك ) دانا --> دانايان ( ي ) سخن گو --> سخن گويان (ي) گرسنه --> گرسنگان (گ)
-------------------------------
درس نهم :گروه اسمي
پاسخ خودآزما یی درس نهم :
1 .گروه های اسمی جمله های زیر را استخراج کنید . نقش آن ها را بنویسید و هسته و وابسته ی هرگروه را با ذکر نمودارپیکانی مشخص کنید.
گروه هاي اسمي : نگرش حاكم بر آموزش ادبيات فارسي / در مدارس و دانشگاه هاي ما / نگرش لغوي و دستوري / هنري / اين نگرش / تلاش غالب / معناي شعر/ درستي آن / معيار دستور زباني واحد و انعطاف ناپذير / يك اثر ادبي / انتقال معنا / نحوه ي انتقال رشد/ تاثير آن / اهميت انكار ناپذيري .
نقش ها : نگرش حاكم بر آموزش ادبيات فارسي : نهاد / در مدارس و دانشگاه هاي ما : گروه اسمي ( متمم قيدي ) / نگرش لغوي و دستوري : گروه مسندي / هنري : صفت وابسته به مسند محذوف / تلاش غالب : گروه نهادي / معناي شعر ، مفعول / درستي آن : گروه مفعولي/با معيار دستور زباني واحد و انعطاف ناپذير : متمم قيدي (گروه قيدي) / يك اثر ادبي : نهاد / مسند / نحوه ي انتقال : نهاد / شدّت تاثير آن ، معطوف : نهاد / اهمّيّت انكارناپذيري : مفعول / انتقال معنا متمم قيدي ( گروه قيدي )
2. چه بخش هايي از اين جمله ها حذف شده است ؟ جزء حذف شده و نوع حذف را تعيين كنيد .
از پنجره ي اتاقم او را در حياط خانه اش مي ديدم كه قدم مي زد و باغچه ها را آب مي داد و پرنده ها را با احتياط ، دانه.
( من --> لفظي ) از پنجره ي اتاقم او را در حياط خانه اش مي ديدم كه ( او در حياط خانه اش -->لفظي ) ، پرنده ها را با احتياط ، دانه ( مي داد --> لفظي ) .
3. براي هر كدام از نقش هاي تبعي ، يك مثال ذكر كنيد .
- كوه و دريا و درخت ، همه در حال تسبيح اند . ( معطوف )
- كتاب آسماني مسلمانان ، قرآن مجيد ، معجزه ي جاويد است . ( بدل ) مادر ، فرشته است ؛ فرشته ( بدل )
4. در جمله ي « افتخار به دوستي با دانايان ، افتخار واقعي است . » متمم اسم را مشخص كنيد .
افتخار ، اسم است و دوستي ، متمم آن است . دانايان ، هم متمم براي متمم است و اصطلاحا « متمم متمم » ناميده مي شود .
5. در باره ی یکی از موضوعات زیر ، یک متن ادبی کوتاه بنویسید .تکلیف دانش آموز.
--------------------------------------
درس دهم : نوشته هاي ادبي (2)
پاسخ خود آزمایی درسدهم :
1. در نوشته های زیر ، انواع صُور خیال را نشان دهید .
- امان از هم نشين بد . آخر به آتش او خواهي سوخت . 1) آتش --> استعاره 2) به آتش كسي سوختن --> كنايه
- بغض آسمان تركيد و چنان گريست كه سيل جاري شد .
1) بغض كردن وگريستن آسمان --> تشخيص 2) تركيدن بغض آسمان --> استعاره براي صداي رعد
3) گريه ي آسمان --> استعاره براي بارش باران
- بابام مي آيد . لباسش پر از بوي آفتاب است . 1) بوی آفتاب--> حس آمیزی 2) آفتاب --> استعاره
-اگر پلك ها شكفته شوند : استعاره ي مكنيّه/ اگر گوش ها به شنيدن ايستند : تشخيص و استعاره ي مكيّنه .
همه چيز معلم انسان است :تشبيه / عبور ثانيه ها : تشخيص و استعاره ي مكنيه / بيداري شبانگاه ستارگان : تشخيص واستعاره ي مكنيه ومراعات/ خواب زمستاني درختان : تشخيص و استعاره ي مكنيه / و بيداري بهارانه ي بذرها : تشخيص و استعاره ي مكنيه / غروب و طلوع: تضاد/ مرگ و تولد :تضاد / هر صحنه و لحظه و پديده معلمي است . تشبيه / كه در كلاس بزرگ آفرينش ، تشبيه / با ما دانش آموزان سخن مي گويد. /سخن گفتن صحنه و لحظه وپديده : تشخيص و استعاره ي مكنيه
-كلبه ي گلي آنان روي خاك خيس و نم كشيده ي كنار رودخانه ، قوز كرده بود و انگار پنجه هاي خود را به خاك فرو برده بود . در سرازير آن جا خود را به زور روي تپه نگه مي داشت. كلبه قوز كرده بود: استعاره ي مكنيه / پنجه هاي خود را در خاك فرو برده بود : استعاره ي مكنيه / در سرازير نگه مي داشت : تشخيص واستعاره ي مكنيه /شب چون شبحي ، در حياط بادكي مي وزيد . مهتاب روي موج هاي كوچك حوض سر مي خورد و هزار بار در لايه هاي سربرآورده ي آب تكثيـــــر مي شد و باز سكوت آن يكي مي شد و نمي شد.
- شب چون شبح : تشبيه / مهتاب سر مي خورد :تشخيص واستعاره ي مكنيه / لايه ها سر بر آورده ي آب : تشخيص و استعاره ي مكنيه/ مهتاب تكثير مي شد استعاره ي مكنيه
- چنان مي نشيند كه گويي كوهي گران برجاي نشسته است.نشستن به كوه ، تشبيه/كوهي نشسته است ، تشخيص و استعاره ي مكنيه
- در زندگي زخم هايي هست كه مثل خوره روح را آهسته و در انزوا مي خورد و مي تراشد.
زخم ها : مجاز از درد وناراحتي / زخم مثل خوره : تشبيه
2. مفهوم هر یک از کنایه های زیر را بنویسید :
ابرو در هم کشیدن : عصبانی شدن ، ناراحت شدن / ضرب شست نشان دادن : قدرت نمایی/ خط و نشان کشیدن برای کسی : تهدید کردن / پنبه از گوش بیرون آوردن : آگاهی / لب تر کردن : سخن گفتن ،اراده کردن مو بر تن راست شدن : وحشت کردن ، ترسیدن
3 در باره ی یکی از موضوعات زیر ، انشایی به زبان هنری بنویسید . ( به عهده دانش آموز )
4.کلمات زیر را یک بار در معنی واقعی و یک بار در معنی مجازی آن به کار ببرید.
واژه : دست ، کاسه، کلّه ، چشم ، دل .
در معنی اصلی : کاسه شکست . در معنی مجازی : تمام کاسه را سر کشیدم .
در معنی اصلی : دست یکی از اعضای بدن انسان است . در معنی مجازی : دست بالای دست بسیار است .
در معنی اصلی : چنگیز از کلّه ی انسان مناره ساخت . در معنی مجازی : کلّه اش کار می کند .
در معنی اصلی : او عینک به چشم دارد . در معنی مجازی : چشههایش را بست . دیشب چشمم روی هم نیاند « پلک »
در معنی اصلی : یک کیلو دل و جگر خریدم . در معنی مجازی : دل این کار را نداشت .
5. يك بند نوشته ي طنز آميز بنويسيد و در آن از اين كنايه ها استفاده كنيد :
سربه هوا ، دم به تله دادن ، داخل آدم شدن ، حرف توي دهن كسي گذاشتن .
پاسخ كوتاه : خيلي سربه هواست با اين حال تا حالا كه دم به تله نداده . تازگي ها هم خودشو داخل آدما كرده و با اين عوام فريبي هاش ، حرف تو دهن مردم ساده گذاشته .
-------------------------------------
درس 13 نوشته هاي ادبي (3)
پا سخ خود آزمایی درس سيزدهم :
1. در نوشته ي « رنگ هاي زندگي » نويسنده از كدام عناصر و عوامل هنري براي زيبايي نوشته ي خود استفاده كرده است؟
1 – شروع و پايان مناسب 2 - هم حسّي ( عاطفه و احساس ) 3 - عنوان زيبا و مناسب 4 - بهره گيري درست از واژگان
5 - صور خيال : اشك هايم مثل باران (تشبيه) 6 - فضا سازي 7 - ساده نويسي 8 - داشتن طرح مشخص 9 - داشتن صداقت و صميميت 10 - استفاده از طنز (امروز فهميده ام ،كورتراز من هم در دنيا هست ) 11 - مراعات نظير در رنگ ها (سفيد،آبي و … ) 12 - استفاده از جمله هاي كوتاه و اغلب خبري13 - استفاده از گفت و گو.
14 - دوري از ريا و تصنّع.
2. يكي از عبارات زير را به كمك صور خيال به صورت هاي مختلف بنويسيد :
- رزمندگان اسلام در جبهه ها حماسه آفريدند.
الف) رزمندگان اسلام شيران عرصه پيكارند ( تشبيه )
ب) شيران عرصه ي پيكار فاتحانه بازگشتند. ( استعاره )
پ) رزمندگان فرياد سرخ پيروزي سردادند. ( حس آميزي )
ت) رزمندگان اسلام در جنگ حق ، حق جنگ را ادا كردند. ( عكس )
3 . جمله ي زير را با توجه به كلمه هاي داخل كمانك ( پرانتز ) تغيير دهيد.
مهتاب چون حرير سپيد روي برف بيابان ، نشسته بود. ( نرم و ملايم )
مهتاب نرم و ملايم چون حرير سپيد روي برف بيابان نشسته بود.
يا : مهتاب چون حرير سپيد روي برف بيابان ، نرم و ملايم نشسته بود.
مهتاب چون حرير سپيد روي برف بيابان دامن گسترده بود.
آهوي مهتاب روي برف بيابان نشسته بود.
عروس سپيد پوش مهتاب آرام و با وقار بر حرير برف بيابان نشسته بود.
حرير ماهتاب روي برف بيابان نشسته بود.
4. ده واژه كه در زبان فارسي امروز دو تلفظ دارند ، بنويسيد.
ارجمند – آموزگار – مستمند – آسمان – سازمان – رايگان – پروردگار – روزگار – رستگار ـ كارگر ـ يادگار
--------------------------------------------------
درس چهارهم : نظام معنايي زبان
پاسخ خود آزمایی درس چهاردهم :
1.چهار واژه مثال بزنید که در زبان امروز کاربرد ندارند اما در گذشته به کار می رفته اند .
آخشيج : عنصر / آبزن : حوضچه / بابزن : سيخ كباب / مزگت : مسجد/ پرويزن : غربال
2ـ. چهار كلمه مثال بزنيد كه در گذشته وجود داشته اند و امروز نيز با تغيير در حوزه ي معنايي به كار مي روند:
شوخ : گذشته ( چرک ) جدید ( بذله گو ) سیاست : گذشته ( تنبیه ) جدید ( سیاست )
حوصله : گذشته ( چینه ) جدید ( صیر و تحمل ) دبیر : گذشته ( نویسنده ) جدید ( معلم )
3. واژه هاي زير چه معنايي دارند و چگونه ساخته شده اند ؟
نزاجا : نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي / ساف : سازمان آزادي بخش فلسطين / سمت : سازمان مطالعه و تدوين كتب دانشگاهي / ره : رحمه الله عليه و رضوان الله عليه
4. چرا فعل هاي زير ، ساده اند ؟
زيرا بن مضارع آن ها از يك تك واژه ساده تشكيل مي شود.
آموختم : آموز / آویختی : آویز / افزود : افزای / آلودن : آلای / بخشید : بخش / پرداختن : پرداز / پیوست : پیوند / چسبید : چسب / سپرد : الف ) سپار : سفارش کردن ب ) سپر : طی کردن / فروخت : فروش
5. براي موصوف هاي زير صفت هاي طنزآميز و جدي بنويسيد. مثال :
|
موصوف |
صفت | |
|
جدي |
طنزآميز | |
|
قد |
بلند |
دراز |
|
كلاس |
بزرگ |
گنده |
|
خيابان |
وسيع ، ناهموار |
گًل وگشاد ، پرچاله چوله |
|
امتحان |
آسان ، دشوار |
آبكي ، نفس گير ، پدر در بيار |
|
پا |
بزرگ ، كوچك |
فسقلي ، گنده ، دراز |
6. سه نمونه ي ديگر جز آن چه در بياموزيم درس آمده است ، بنويسيد كه دو تلفظ متفاوت دارند و تلفظ رايج آن را مشخص كنيد.
الف – تجربه – لذت – مداد – عطر – نماد – جهاد ← ( تلفظ الف رايج است )
ب - تجربه – لذت – مداد – عطر – نماد – جهاد
-----------------------------------------------------
درس پانزدهم : ساختمان واژه ( 2 )
پاسخ خود آزمایی درس پانزدهم :
1. واژه هاي زير را بر اساس ترتيب اجزاي سازنده ، تا مرحله تك واژه تجزيه كنيد.
واژه مرحله ي نخست مرحله ي دوم مرحله ي سوم
ناتواني ناتوان + ي نا + توان -----
بي حوصلگي بي حوصله + گي ( گ + ي ) بي + حوصله -----
يخجال سازي يخچال ساز + ي يخچال + ساز يخ + چال
گرفتاري گرفتار + ي گرفت + ار -----
نسنجيده ن + سنجيده سنجيد + ه سنج + يد(تكواژ ماضي ساز )
هنرآموزي هنر آموز+ ي هنر + آموز -----
پروار بندان پروار بند + ان پروار + بند -----
دل بستگي دل بسته + گي دل + بسته بست + ه
دل دادگان دل داده+ گان دل + داده داد + ه
هم دردي هم درد+ ي هم + درد -----
هزارتوماني هزارتومان + ي هزار + تومان -----
دانش آموزان دانش آموز+ ان دانش + آموز دان + ش
بي مسئوليتي بي مسئوليت + ي بي + مسئوليت مسئول + يت
ستايشگري ستايش گر+ ي ستايش + گر ستای + -ِ ش
دانشگاه دانش + گاه دان + ش -----
2. برخي از واژه هاي مشتق ، بيش از يك وند دارند : (نا هماهنگي ، نا شكيبايي) پنج كلمه بنويسيد كه بيش از يك وند داشته باشند و وندآخرآن ها «گي » باشد ، بي برنامگي ، وارستگي ، نقدينگي ، بي پردگي ، ناپيوستگي ، وا نهادگي ، بي پايگي ، بي حوصلگي ، هم خانوادگي ، بي مايگي، همپايگي و …
پنج كلمه بنويسيد كه بيش از يك وند داشته باشند و وند آخر آن ها « ا » باشد،مثل:ناشنوا،نازيبا ، ناروا ، ناخوانا ، ناشكيبا ، نازيبا ، نابينا
3. در باره ی کاریکاتور زیر یک بند بنویسید .تكليف دانش آموزي
4. با مراجعه به فرهنگ لغت بنويسيد كدام تلفّظ درست است؟
شکل ب صحیح است . ب - غِرّه مشو ، متمِّمِ فعل ، مٌصاحَب خوب ، مصوِّت كوتاه ، مٌضافً اِليه
--------------------------------------------
درس شانزدهم : بازگرداني ، بازنويسي ، بازآفريني
خود آزمایی درس شانزدهم :
1. حکایت کوتاهی از گلستان سعدی را انتخاب کرده ، یک بار بازنویسی و بار دیگر بازآفرینی کنید .تكليف دانش آموز.
2. با كمك فعل هاي ساده ي زير ، فعل پيشوندي بسازيد. آن گاه تفاوت تعداد اجزاي آن ها را دردو كاربرد نشان دهيد.
داشتن : بازداشتن ، برداشتن ، واداشتن
داشت : من چند كتاب داشتم ← ( سه جزئي مفعولي )
بازداشت : او من را از اين كار بازداشت ( منع کرد ) ← ( 4 جزئي مفعولي متممي )
برداشت : او كتاب را برداشت . ← ( 3جزئي مفعولي )
واداشت : او مرا به اين كار واداشت ( وادار کرد ) ← ( 4 جزئي مفعولي متممي )
انگيختن : بر انگيختن
انگيخت : سخنان او شوري در من انگيخت ( ایجاد کرد ) . ( در نثر معيار امروزي كاربرد چنداني ندارد ) ← ( 4جزء مفعولي ، متممي )
برانگيخت : خداوند ، پيامبران را برانگيخت ( مبعوث کرد ) / اين سخن خشم او را برانگيخت ← ( 3جزئي مفعولي )
رسيدن : فرارسيدن
رسيد : كتاب ها رسيد ← ( 2 جزئي )
فرا رسيد:فصل بهار فرا رسيد . ( آغاز شد ) ← ( 2جزئي)
بردن : فرو برد
بردن : كتابم را بردم ، بچه را بردم ← (3جزئي مفعولي )
فرو برد : او خشم خود را فرو برد ← (3جزئي مفعولي )
ماند : درماند، بازماند ، فرو ماند
ماند : او در خانه ماند ( نرفت ) ← (2جزئي )
درماند : او از پاسخ درست در ماند ← ( 3 جزئي متممي )
بازماند : او از تحصيل باز ماند ← ( 3 جزئي متممي )
فرو ماند : ماه از جمال محمّد (ص) فروماند . ( متحیر شد ) ← ( سه جزئی متممی )
كشيد : باز كشيد ،دركشيد ، فروکشید ، برکشید
كشيد : او نقاشي كشيد ← ( 3 جزئي مفعولي )
بازكشيد : او دست از كار باز كشيد ( برداشت ) ← ( چهار جزئي مفعولي متممي )
دركشيد : او را از اسب دركشيد (استفاده ي تاريخي دارد به معني پايين كشيدن ) ← ( 3 جزئي مفعولي )
فرو کشید : او را از دیوار فرو کشید ← ( سه جزئی مفعولی )
برکشید : او خود را برکشید ( ترقی داد ) ← ( سه جزئی مفعولی )
خواست : درخواست ، باز خواست
خواست : من كتاب را خواستم ، او چند كاغذ مي خواست ← ( 3 جزئي مفعولي )
درخواست : او كتاب را از من درخواست ( درخواست كرد ) ← ( 4 جزئي مفعولي متممي )
امروزه به جاي « درخواست » ، « درخواست كرد » رايج است .
بازخواست : قاضي متهم را بازخواست كرد ← ( 3 جزئي مفعولي )
3. پنج واژه ي ديگر در زبان فارسي معاصر بيابيد كه صورت ملفوظ و مكتوب آن ها متفاوت باشد.
شنبه : شمبه / تمبر : تمر / دست آويز : دستاويز / بيابان : بي يابان / زنبور : زمبور / زودتر : زوتر / مجتمع : مشتمع / خويش : خيش / خوار : خار
-------------------------------------
درس هفدهم : دستور تاريخي (1)
پاسخ خودآزمایی درس هفدهم :
1.با توجه به آن چه خوانده ايد ، ويژگي هاي دستوري اين جمله ها را پيدا كنيد.
الف) تقديم مضاف اليه : . ابودجانه را قاعده چنان بود …….. قاعده ي ابودجانه ……
ب) كاربرد ساخت كهن ماضي استمراري : به جنگي رفتي ، برسر بستي ، بربستي ، بدانستندي پ)كوتاهي جملات
ت)كاربرد فعل پيشوندي : بر بستي ث) تكرار واژه ها مثل : عصابه ، بربستي و تكرار جمله عصابه بربستي
2. جابه جايي اجزاي جمله را در نمونه هاي زير پيدا كنيد.
تقديم فعل بر مفعول : برداشتيم ، تني هفتاد ( مفعول ) /جابه جايي صفت و موصوف : تني هفتاد / تقديم فعل : يافتم امير را فرودآمده / تقديم فعل بر نهاد : نباشد خصمان را بس خطري / تقديم مضاف اليه : سالار هندوان را گوش
3.پنج كلمه مثال بزنيد كه فرايند واجي كاهش در آن صورت پذيرفته باشد.
دل آور : دلاور / صحراء : صحرا / علما ء : علما / دست به دست : دس به دس /دست رنج : دس رنج / خواهر : خاهر
قند شكن : قن شكن / ماست بند : ماس بند / پستچي : پسچي
---------------------------
درس هجدهم : طنز پردازي
پاسخ خودآزمایی درس هجدهم :
1. با بررسی دونمونه ازدرس هایی که سال گذشته درکتاب ادبیات فارسی خوانده اید ، بنویسید که نویسندگان آن ها ازچه شیوه ای برای طنزپردازی استفاده کرده اند .
الف) مایع حرف شویی : شروع با حوادث عادی برای تبیین مسائل اجتماعی و سیاسی .
ب) داستان کباب غاز : بهره گیری از فرهنگ غنی عامه ، ضرب المثل ها ، تکیه کلام ها واغراق و بزرگ نمایی .
تكليف دانش آموزان است .
2. به کمک یکی از ضرب المثل های زیر ، مطلبی طنز آمیز بنویسید .
شتر در خواب بیند پنبه دانه . گنه کرد در بلخ آهنگری / به شوشتر زدندگردن مسگری . به روباه گفتندشاهدت کو؟گفت دُمم!
تکلیف دانش آموز .
3. علاوه بر صامت ( ي) چه صامت هاي ديگري مشمول قاعده ي افزايش مي شوند؟
صامت ( گ) ← ستاره : ستارگان / خسته : خستگي صامت «همزه» ← خانه : خانه اي / خانه : خانه ات
صامت (ج) ← ترشي : ترشيجات / سبزي : سبزيجات صامت «ك» ← نيا: نياكان / پلّه: پلكان
صامت (و) ← جادو : جاودان / آهو: آهوان (1) صامت «د» ← بدين / بديشان
صامت «هـ » ← بهت / بهش
(1) توجه : در گفتار واج ( و) ( v) نمود آوايي دارد ولي در خط نشان داده نمي شود.
-------------------------------
درس نوزدهم : دستور تاريخ ( 2 )
پاسخ خود آزمایی درس نوزدهم :
1. معادل امروزي فعل هاي زير را بنويسيد.
گفتندي: مي گفتند / همي خواست : مي خواست / شنيدستم : شنيده ام / بديدمي : مي ديدم / مي نويس : بنويس /
مي بنوشت : مي نوشت
2. شكل امروزي فعل هاي دعايي زير را بنويسيد.
- زديده گرچه برفتي نمي روي از ياد كه چشم بد به جمال مباركت مرساد ← نرسد.
- درهاي علم و حكمت بر ايشان گشاده گرداناد ←گرداند.
- خداي – عزّوجل – بر زندگاني تو بركت كناد ←كند.
- و بر شما كسي گماراد كه شما را مكافات كند. ←بگمارد
3. ده مورد از فعل هاي تاريخي در س حسنك وزير را استخراج كنيد و نوع و معادل امروزي آن ها را بنويسيد.
گذشته شده است : در گذشته است . ببايد رفت : بايد برود .خشم گرفتي : خشمگین مي شد .مي جنبانيدندي : مي جنبانيدند .
مي شنودم : مي شنيدم خلعت مصريان استد : خلعت مصريان را گرفت .پيغام بگزاردم : پيغام رساندم . در آن خلوت چه رفت : چه روي داد.حسنك پيدا آمد : حسنك پيدا شد. خليفه را به چند گونه صورت كردند : گزارش دادند .
4.داستان « عبرت » از مولوی را که در ادبیات فارسی اول خوانده اید ، باز گردانی کنید و تکلیف دانش آموز .
5.واژه هايي نظير مراجعه ، لبريز ، نگريستن ، استفاده و… به متمم نياز دارند. پنج جمله از كتاب ادبيات فارسي انتخاب كنيد كه نظير اين واژه ها در آن ها به كار رفته باشد.
مبارزه با : طبق طرح مارشال وزير امورخارجه آمريكاي لاتين براي مبارزه با كمونيسم به كشورهاي اروپايي كمك مالي پرداخت شد.
دلجويي از و تسلا بخشيدن به : تُم براي دلجويي از ضعفا و تسلا بخشيدن بهآنها وسيله اي مي يافت .
روي آوردن به : روي آوردن به ادبيات معاصر از اوايل دوره مشروطه آغاز شد.
مصاحبه با : خبرنگار با وزير آموزش و پرورش مصاحبه كرد .
مهارت در : شهريار در سرودن انواع شعر سنتي مهارت داشت .
علاقه مند به : پدرش بسيار به افسانه و داستان علاقه مند بود .
بحث درباره ي : بحث درباره ي ادبيات خوب است .
مراجعه به : به مدير مدرسه مراجعه كردم .
لبريز از : نگاهش لبريز از محبت است .
آشنايي با : از آشنايي با شما خوشحالم .
گفتگو با : او با ما گفتگو كرد .
جنگ با : جنگ آمريكا با عراق فجايع بسيار به بار آورد .
توجه : اين واژه ها با حرف اضافه هاي اختصاصي در جمله به كار مي روند.
-----------------------------------------------
|
درس بيست و يكم : مرجع شناسي |
پاسخ خود آزمایی درس بیست و یکم :
1.از یک مرکز علمی ، پژوهشی یا یک کتابخانه بازدید کرده ، منابع تحقیق آن را طبق نمودار درس بررسی کنید . آن گاه نتیجه را گزارش دهید . تکلیف دانش آموز .
2.با مراجعه به یکی از منابع معرفی شده ، آن را به کلاس بیاورید و بیشتر به هم کلاسان خود معرفی کنید .تکلیف دانش آموز .
درس ( چگونگي تصنيف گلستان ) را از نظر دستور تاريخي بررسي كنيد.
جابه جايي ضمير : به چه كار آيدت ز گل طبقي = به چه كارت
حذف فعل قرينه : فلان عزم كرده است و نيّت جزم / آزردن دوستان جهل است و كفّارت يمين سهل
حذف فعل بدون قرينه : به عزّت عظيم و صحبت قديم (قسم مي خورم ) / موضعي خوش و خرّم و درختان درهم (بود)
كاربرد كهن واژه ها : گفتا ، بقيّت … توجّه : مي توان متن را به طور كامل به شيوه ي فوق بررسي كرد.
------------------------------------
درس بيست و دوم : دستور تاريخي ( 3 )
پاسخ خود آزمایی درس بیست و دوم :
1. معادل امروزي جمله هاي زير را بنويسيد.
- آن حال كه همي طلب كرد ← آن حالتي كه طلب مي كرد ( مي خواست )
- مرا رشك وي مي رنجه داشت ← حسادت وي مرا مي آزرد . ( ناراحت مي كرد)
- ابراهيم ينال برادر كهين سلطان طغرل بود ← ابراهيم ينال كوچكترين برادر طغرل بود.
- همي يك باري از جاي بجست ← ناگهان ( يك باره ) از جاي برخاست ( ناگهان از جا پريد).
- ديگر بار شيخ حديث دستار كرد ← بار ديگر شيخ درباره ي عمامه صحبت كرد.
- اما حدود سيستان و شهرهاي او كه چند است از كجا تا كجاست ← حدود سيستان از كجا تا كجاست و شهرهايش چند تاست؟
- اگرپنداري كه به خواباندراست،چون بخواني پاسخ هميدهد ← اگر فكرميكني كه خوابيدهاست وقتيصدايشبزنيجواب مي دهد.
- به پهلوي او بر، ستارگكي است خُرد ، نام او سُها ← در كنار آن ، ستاره اي كوچك به نام سهاست .
2. به کمک آن چه در مرجع شناسی خوانده اید ، برای یکی از چهره های زیر زندگی نامه کوتاهی تهیه کنید .
ابوریحان بیرونی ، ابوعلی سینا ، سعدی ، خیّام . ( تکلیف دانش آموز )
3. دو جمله ي زير را با آهنگ افتان و خيزان بخوانيد و تفاوت آن ها را توضيح دهيد.
او خيلي بر انجام اين كار تاكيد داشت . ــــــــــــــــ افتان
جمله ي فوق ، خبري و آهنگ آن افتان است .
او خيلي بر انجام اين كار تاكيد داشت ؟ ــــــــــــ خيزان
جمله ي فوق ، پرسشي و آهنگ آن خيزان است .
شما هم اين موضوع را به خوبي مي دانيد ـــــــــــ افتان
جمله ي فوق ، خبري و آهنگ آن افتان است .
شما هم اين موضوع را به خوبي مي دانيد؟ ـــــــــــ خيزان
جمله ي فوق ، پرسشي و آهنگ آن خيزان است.
------------------------------------------------
درس بيست و سوم : نقش هاي زبان
پاسخ خود آزمایی درس بیست و سوم :
1. براي هر يك از نقش هاي زبان مثالي ( غير از آن چه در كتاب آمده است ) ذكر كنيد.
الف : انتقال پيام : فردا به مسافرت خواهم رفت .
ب : محمل انديشه : سنگ فاقد روح است .
پ : حديث نفس : بايد عجله كنم .
ت : آفرينش ادبي: اگر همه شب قدر بودي ، شب قدر بي قدر بودي . / و يا : چشمان سبزو آبي خطه ي شمال مرا به خويش خواند.
2. كدام يك از نقش هاي زبان ، كاركرد اجتماعي بيشتري دارد؟ چرا؟
ايجاد ارتباط : زيرا زبان يك پديده قانون مند اجتماعي است كه براي اطلاع رساني و ايجاد هم حسّي و هم زباني و هم دلي به كار ميرود.يا زيرا برقراري هر گونه مناسبات اجتماعي و انتقال پيام و ايجاد ارتباط و هم حسّي و هم دلي و هم زباني با ديگران در مسائل اجتماعي از طريق ارتباط كلامي صورت مي گيرد .
3. درباره ي ارتباط زبان با فكر يك بند بنويسيد .
زبان تكيه گاه انديشه است يعني به خاطر وجود زبان است كه انسان قادر به انديشيدن است از طرف ديگر انسان تنها موجودي است كه فكر مي كند و سخن مي گويد از اين طريق معلوم مي شود بين فكر و زبان ارتباط عميقي وجود دارد .
اگر انسان از زبان بي بهره بود ، نه مي توانست تفكر كند نه مي توانست علمي را به دست آورد و نه مي توانست فكر و علم خود را به ديگران منتقل كند . اغراق نيست ، اگر گفته شود كه بدون زبان حيات انسان بر روي زمين ناممكن بوده است .
4. جمله ها وكلمه هاي زير را بخوانيد و محل تكيه را با گذاشتن علامت مشخص كنيد و با تغيير جاي تكيه تفاوت جمله ها و كلمه ها را توضيح دهيد .
الف) آيا به او اطلاع داديد كه در جلسه شركت كند ؟
در اين جمله تكيه بر « اطلاع داريد» مي باشد يعني بايد به او اطلاع داديد ولي اگر تكيه بر « شركت كند » باشد مفهوم جمله منفي و اعتراض آميز است .
ب) از او خواهش كرديم كه انشايش را در كلاس بخواند . بر هر كدام از واژه ها تأكيد كنيم تكيه مي گيرد .
از او : از او نه كس ديگر خواهش كرديم انشايش را : انشايش را نه چيز ديگر
كلاس : در كلاس نه جاي ديگر بخواند : بخواند نه كاري ديگري انجام دهد
---------------------------------------------------
درس بيست و چهارم : اَسناد و نوشته هتي حقوقي
پاسخ خود آزمایی درس بیست و چهارم :
1. با ارائه ی معرفی نامه ی دبیرستان به یکی از دفتر خانه های محل زندگی خود مراجعه کنید و از نزدیک با کار دفترداران آشنا شوید . آن گاه گزارشی از این بازدید تهیه کنید . تکلیف دانش آموز .
2. یک قول نامه و یک وکالت نامه تهیه کنید . تکلیف دانش آموز .
3. تلفظ قديم برخي از كلماتي را كه در محل زندگي شما رواج دارند اما در فارسي امروز متروك شده اند پيدا كنيد.
درگويش شيراز : گاس : شايد / جومولو : دوقلو / وواري : قرض / لمته : لاغر و ضعیف / سيل كردن : ديدن
4. دوجمله مثل جمله های نمونه ی آغاز بیاموزیم درس ، بنویسید .
ما نان و پنير ، تازه خورديم / مدير مدرسه ، ما را ديد. / اميد ما ، در موفقيت توست / اين لباس ، فروشي است ./ مادر، حسين آمد.
ما نان و پنير تازه ، خورديم/ مدير ، مدرسه ي ما را ديد. / اميد مادر ، موفقيّت توست / اين ، لباس فروشي است ./مادرحسين ، آمد.
---------------------------------------------
درس بيست و ششم : دستور تاريخي ( 4 )
پاسخ خود آزمایی درس بیست و ششم :
1. با توجّه به آن چه خوانده ايد، ويژگي هاي دستوري متن زير را بنويسيد.
1ـ كهنگي زبان با توجّه به جمله بندي هاي كوتاه 2ـ استفاده از شكل هاي قديم و تاريخي فعل : همي خورديم ، فرمود
3ـ ويژگي تكرار خصوصاً در ضماير مانند تكرار « ما » ، « وي » و حرف نشانه ي « را »
4ـ كاربرد (را) به جاي حرف اضافه ي( به ) : احكام شريعت ما را مي آموخت .
5- كاربرد ( به ) به جاي ( براي ) : او را به رسالت به ما فرستاد.
6ـ جابه جايي اجزاي جمله : از پرستيدن بتان ما را منع كرد.
7ـ به كار بردن مفعول ومتمم به صورت مضاف اليه : ما تصديق وي نموديم . ← ما وي را تصديق نموديم
متابعت وي كرديم ← از وي متابعت كرديم.
8ـ همراه بودن «ب» با فعل ماضي مثل : بكرديم
2- انواع ( نقش نما ) را در جمله هاي زير پيدا كنيد و معاني ( را ) را بنويسيد.
مرا ديگر روز نوبت بود. به ديوان آمدم . استادم به باغ رفت و بوالحسن دلشاد را فرمود تا آن جا آمد و بونصر و تني چند ديگر . و نماز شام را باز آمد . يافتم امير را آن جا فرود آمده و اعيان همي آمدند. گمان افتاد كه مگر اين جا ثبات خواهد كرد و لشكر را ضبط كرد و آن را مي ماندند تا كساني از اعيان كه رسيدني اند در رسند و آفتاب زرد را امير به آب روان رسيد. ديگران در آمدند و اسب و سلاح بستدند و مردان را دل شكست . گفتند > زندگاني خداوند دراز باد . بيش ايستادن را روي نيست < و اين حاجب را از غم زهره بترقيد.
1 – مرا دیگر روز نوبت بود : فک اضافه ( تقدیم مضاف الیه ) ← نوبت من
2 – به دیوان آمدم : به حرف اضافه نشانه ی متمم 3 - استادم به باغ رفت : به حرف اضافه نشانه ی متمم
4 - بوالحسن دلشاد را فرمود : را حرف اضافه نشانه ی متمم 5 – تا آنجا آمد : تا حرف اضافه نشانه ی متمم
6 - نماز شام را باز آمد : نشانه قید ← هنگام نماز شام 7 – یافتم امیر را آن جا فرو آمده : نشانه مفعول
8 – گمان افتاد که مگر اینجا ثبات خواهد کرد : که حرف ربط وابسته ساز
9 – لشکر را ضبط کرد : را نشانه ی مفعول 10 – آن را می ماندند : حرف اضافه ( برای )
11 – تا کسانی از اعیان که رسیدنی اند ، در رسند : تا و که حرف ربط وابسته ساز / از حرف اضافه نشانه ی متمم
12 – آفتاب زرد را امیر به آب روان رسید : را نشانه ی قید ← هنگام آفتاب زرد / به حرف اضافه نشانه ی متمم
13 – مردان را دل بشکست : فک اضافه ← دل مردان شکست
14 – بیش ایستادن را روی نیست : فک اضافه ← روی بیش ایستادن
15 – این حاجب را از غم زهره بترقید : را فک اضافه ← زهره ی این حاجب / از حرف اضافه نشانه ی متمم
واو در همه ی جمله ها حرف ربط هم پایه ساز است .
3. فرض کنید که می خواهید به جای شناسنامه ی گم شده ی خود المثنی بگیرید . یک استشهاد نامه ی محلی تهیه کنید . تكليف دانش آموزي است .
4.با فعل ( پختن ) جمله هايي بسازيد كه هر بار معناي فعل در آن جمله ها تغيير كند.
الف – او را پختم ( آماده كردم ) ب : غذا را پخت ( گذرا ) پ : غذا پخت .( ناگذر)
ت : از گرما پختم . ( خيلي گرمم شد) ث : چه خيال ها در سر مي پخت . ( مي پرورد )
ج : خرما بر نخل پخت . ( رسيد ) چ : در كوره ي حوادث پخت . ( تجربه کسب كرد)
------------------------------------------------------
درس بيست و هفتم : ويرايش
پاسخ خود آزمایی درس بیست و هفتم :
1. جمله هاي زير را ويرايش كنيد.
- اين موضوع در جلسه ي امروز مطرح و مغاير اهداف شركت تشخيص داده شد.
ويرايش شده : اين موضوع در جلسه ي امروز مطرح گرديد و مغاير با اهداف شركت تشخيص داده شد.
- هر نواري را سالي يك بار استفاده مي كنند.
ويرايش شده : از هر نوار سالي يك بار استفاده مي كنند.
- دروازه بان توپ را براي مدافع كناري واگذار كرد.
ويرايش شده : دروازه بان توپ را به مدافع كناري داد.
- برنامه اي كه از سمع و نظر گراميتان گذشت را با هم نقد و بررسي مي كنيم .
ويرايش شده : برنامه اي را كه مشاهده كرديد ، نقد و بررسي مي كنيم.
- حسن به برادرش گفت كه مقاله اش منتشر شد.
ويرايش شده : حسن به برادرش گفت كه مقاله ات منتشر شد.
- زندگي دانشمندان بايد ضمن آن كه به دست اهل فن نوشته شود مورد دقت قرار گيرد.
ويرايش شده : اهل فن بايد زندگي نامه ي دانشمندان را با دقّت بنويسند.
- تيم مقابل از ده بازيكن خود مورد استفاده قرار داد و در فينال نهايي اين بازي را به سود خود پايان داد.
ويرايش شده : تيم مقابل از ده بازيكن خود استفاده كرد و بازي نهايي را به سود خود پايان داد.
- روش مورد استفاده در اين پژوهش روش توصيفي مي باشد كه در اين روش از روش تحليل محتوا استفاده شده است.
ويرايش شده : در اين پژوهش از روش توصيفي و تحليل محتوا استفاده شده است.
- مي رفتيم كه دومين گل را از حريف دريافت كنيم .
ويرايش شده : نزديك بود كه دومين گل را از حريف بخوريم .
- در هفته هاي اخير ، تجارت جهاني رونق بي سابقه اي را تجربه مي كنند.
ويرايش شده : در هفته هاي اخير تجارت جهاني رونق بي سابقه اي داشته است.
- اين كودك از كم خوني قابل توجّهي برخوردار است.
ويرايش شده : اين كودك دچار كم خوني شديدي است. / اين كودك بسيار كم خون
-----------------------------------------------------
این وبلاگ شخصی است وجهت استفاده ی دبیران ودانش آموزان گرامی در درس ادبیات فارسی است ضمن عرض خوش آمد گویی به شما امیدواریم با نظریات ارزنده ی خود ما را در بهتر ساختن وبلاگ یاری کنید با تشکر